Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/38446

Autonomy support in student's resilience through a cognitive-social model of motivation


Thumbnail

View/Open:
 19isuazo%2C+1548-FINAL+EDITION.pdf

309 kB
Adobe PDF
Share:
Title:
Autonomy support in student's resilience through a cognitive-social model of motivation
Authors:
Salazar-Ayala, Carla Mariela
Gastélum-Cuadras, Gabriel
Huéscar-Hernández, Elisa
Moreno-Murcia, Juan Antonio
Editor:
MDPI
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2021
URI:
https://hdl.handle.net/11000/38446
Abstract:
The present study tests the predictive relationship of teacher’s autonomy support on student resilience through a cognitive-social model of motivation. A total of 1149 students participated (52% male and 48% female) from fifth (n = 566) and sixth grade (n = 583) from elementary schools in the State of Chihuahua, Mexico. With a range of 10 and 13 years (M = 10.51; SD = .67). A positive prediction of autonomy support on resilience, through the mediator’s basic psychological needs, autonomous motivation, cooperation and affiliation was confirmed. Data reveal that fostering autonomy support is related to students’ psychosocial well-being, strengthening adaptive and resilient behavior in the face of adversity. This predictive design is an important guide for the preparation and interventions that work on resilience, as well as cooperativity and affiliation, with strategies of autonomy support. El presente estudio comprueba la relación predictiva del apoyo a la autonomía del profesor en la resiliencia de los estudiantes a través de un modelo cognitivo-social de motivación. Participaron 1149 estudiantes (52% hombres y 48% mujeres) de quinto (n = 566) y sexto grado (n = 583) de escuelas primarias del Estado de Chihuahua, México. Con un rango de 10 y 13 años (M = 10.51; DE = .67). Se confirmó una predicción positiva del apoyo a la autonomía sobre la resiliencia, a través de los mediadores necesidades psicológicas básicas, motivación autónoma, cooperación y afiliación. Los datos revelan que el fomento del apoyo a la autonomía se relaciona con el bienestar psicosocial de los estudiantes, fortaleciendo una conducta adaptativa y resiliente ante la adversidad. Este diseño predictivo es una guía importante para la preparación de intervenciones que trabajen la resiliencia, así como la cooperatividad y la afiliación, con estrategias de apoyo a la autonomía.
Keywords/Subjects:
Physical Education
Basic psychological needs
Social interaction
Affiliation and cooperation
Adaptative behaviors
Educación Física
Necesidades psicológicas básicas
Interacción social
Afiliación y cooperación
Conductas adaptativas
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
10.32457/ejep.v14i1.1548
Published in:
European Journal of Education and Psychology, Vol. 14, Nº 1 (2021)
Appears in Collections:
Artículos- Psicología de la Salud



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???