Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11000/30843
Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children
Title: Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children |
Authors: Fernández-Martínez, Iván Morales, Alexandra Espada, José Essau, Cecilia Orgilés, Mireia |
Editor: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias |
Department: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Issue Date: 2019 |
URI: https://hdl.handle.net/11000/30843 |
Abstract:
Background: Super Skills for Life (SSL) is a transdiagnostic
prevention program designed for children with anxiety and depressive
symptoms based on cognitive-behavioral therapy. This study is a trial
of the effi cacy of the SSL program to reduce anxiety and depression
symptoms in a representative sample of Spanish children aged 6 to 8.
Method: This cluster randomized controlled trial involved 123 Spanish speaking children recruited from 10 schools. Schools were the unit of
randomization, and were randomly assigned to one of two experimental
conditions: intervention group (SSL) and waiting list control (WLC) group.
Assessments were conducted before and after the 8-week intervention.
Results: Generalized estimating equations showed that, compared with
WLC, the intervention signifi cantly reduced emotional symptoms of
anxiety and depression. Signifi cant improvements were also found in
specifi c symptoms of anxiety disorders, and in the interference of anxiety
in the child´s life. Conclusions: The fi ndings of this study provide initial
support for the immediate effects of SSL, suggesting that it is a valuable
resource for the early reduction of anxiety and depressive symptoms in
young Spanish-speaking children
Eficacia del programa Super Skills For Life para reducir síntomas de
ansiedad y depresión en niños pequeños españoles. Antecedentes: Super
Skills for Life (SSL) es un programa de prevención transdiagnóstico
diseñado para niños con síntomas de ansiedad y depresión basado en la
terapia cognitivo-conductual. Se presenta un ensayo sobre la efi cacia del
programa SSL en la reducción de los síntomas de ansiedad y depresión
en una muestra representativa de niños españoles de 6 a 8 años de edad.
Método: este ensayo controlado aleatorio grupal incluyó a 123 niños
hispanohablantes reclutados en 10 colegios. Los colegios fueron la
unidad de aleatorización, siendo asignados aleatoriamente a una de dos
condiciones experimentales: grupo de intervención (SSL) y grupo control
(GC). Las evaluaciones se realizaron antes y después de la intervención
de 8 semanas. Resultados: las ecuaciones de estimación generalizadas
mostraron que, en comparación con el GC, la intervención redujo
signifi cativamente los síntomas emocionales de ansiedad y depresión.
También se encontraron mejorías signifi cativas en síntomas de trastornos
de ansiedad específi cos y en la interferencia de la ansiedad en la vida
del niño. Conclusiones: los resultados de este estudio proporcionan
apoyo inicial a los efectos inmediatos de SSL, sugiriendo que es un
recurso valioso para la reducción temprana de los síntomas de ansiedad y
depresión en niños pequeños hispanohablantes.
|
Keywords/Subjects: Anxiety depression children Super Skills for Life transdiagnostic program ansiedad depresión niños programa transdiagnóstico |
Knowledge area: CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Type of document: application/pdf |
Access rights: info:eu-repo/semantics/openAccess |
DOI: https://doi.org/10.7334/psicothema2018.336 |
Appears in Collections: Artículos- Psicología de la Salud
|
???jsp.display-item.text9???