Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/30843

Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children


Thumbnail

View/Open:
 aportación 4- SSL_6-8_Psicothema.pdf

347,28 kB
Adobe PDF
Share:
Title:
Effectiveness of the program Super Skills For Life in reducing symptoms of anxiety and depression in young Spanish children
Authors:
Fernández-Martínez, Iván
Morales, Alexandra  
Espada, José  
Essau, Cecilia  
Orgilés, Mireia  
Editor:
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2019
URI:
https://hdl.handle.net/11000/30843
Abstract:
Background: Super Skills for Life (SSL) is a transdiagnostic prevention program designed for children with anxiety and depressive symptoms based on cognitive-behavioral therapy. This study is a trial of the effi cacy of the SSL program to reduce anxiety and depression symptoms in a representative sample of Spanish children aged 6 to 8. Method: This cluster randomized controlled trial involved 123 Spanish speaking children recruited from 10 schools. Schools were the unit of randomization, and were randomly assigned to one of two experimental conditions: intervention group (SSL) and waiting list control (WLC) group. Assessments were conducted before and after the 8-week intervention. Results: Generalized estimating equations showed that, compared with WLC, the intervention signifi cantly reduced emotional symptoms of anxiety and depression. Signifi cant improvements were also found in specifi c symptoms of anxiety disorders, and in the interference of anxiety in the child´s life. Conclusions: The fi ndings of this study provide initial support for the immediate effects of SSL, suggesting that it is a valuable resource for the early reduction of anxiety and depressive symptoms in young Spanish-speaking children
Eficacia del programa Super Skills For Life para reducir síntomas de ansiedad y depresión en niños pequeños españoles. Antecedentes: Super Skills for Life (SSL) es un programa de prevención transdiagnóstico diseñado para niños con síntomas de ansiedad y depresión basado en la terapia cognitivo-conductual. Se presenta un ensayo sobre la efi cacia del programa SSL en la reducción de los síntomas de ansiedad y depresión en una muestra representativa de niños españoles de 6 a 8 años de edad. Método: este ensayo controlado aleatorio grupal incluyó a 123 niños hispanohablantes reclutados en 10 colegios. Los colegios fueron la unidad de aleatorización, siendo asignados aleatoriamente a una de dos condiciones experimentales: grupo de intervención (SSL) y grupo control (GC). Las evaluaciones se realizaron antes y después de la intervención de 8 semanas. Resultados: las ecuaciones de estimación generalizadas mostraron que, en comparación con el GC, la intervención redujo signifi cativamente los síntomas emocionales de ansiedad y depresión. También se encontraron mejorías signifi cativas en síntomas de trastornos de ansiedad específi cos y en la interferencia de la ansiedad en la vida del niño. Conclusiones: los resultados de este estudio proporcionan apoyo inicial a los efectos inmediatos de SSL, sugiriendo que es un recurso valioso para la reducción temprana de los síntomas de ansiedad y depresión en niños pequeños hispanohablantes.
Keywords/Subjects:
Anxiety
depression
children
Super Skills for Life
transdiagnostic program
ansiedad
depresión
niños
programa transdiagnóstico
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI:
https://doi.org/10.7334/psicothema2018.336
Appears in Collections:
Artículos- Psicología de la Salud



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???