Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/35703

Adaptation of the Spanish version of the Frontal Assessment Battery for detection of executive dysfunction


no-thumbnailView/Open:

 2021 - Adaptation of the Spanish version of the Frontal Assessment Battery for detection of executive dysfunction.pdf



246,15 kB
Adobe PDF
Share:

This resource is restricted

Title:
Adaptation of the Spanish version of the Frontal Assessment Battery for detection of executive dysfunction
Authors:
Hurtado-Pomares, Miriam  
Valera-Gran, Desirée
Sánchez-Pérez, Alicia
Peral-Gómez, Paula  
Navarrete-Muñoz, Eva María  
Terol Cantero, M Carmen  
Editor:
Elsevier
Department:
Departamentos de la UMH::Patología y Cirugía
Departamentos de la UMH::Ciencias del Comportamiento y salud
Issue Date:
2020-09-09
URI:
https://hdl.handle.net/11000/35703
Abstract:
Background: The Frontal Assessment Battery (FAB) evaluates executive dysfunctions; however, there is no culturally adapted version of this instrument for the Spanish population. The aim of this study was the translation and cross-cultural adaptation of the original version of the FAB into Spanish and to pilot test this version. Methods: The cross-cultural adaptation was conducted following standard procedures. The final Spanish version of the FAB (FAB-E) was pilot tested with 19 healthy Spanish individuals. Total and subtest FAB-E scores were analysed to verify that the test could be understood and that the items assessed what they were intended to assess. Results: The FAB-E revealed that items/instructions were culturally appropriate and written clearly. Pilot testing showed that most of the participants had scores ranging between 2 and 3 points in all the items. The mean of the total FAB-E was 15.8 (SD=1.3) and the values ranged from 13 to 18. Age and educational level seemed to indicate differences in FAB-E scores. Conclusion: Our findings support that the FAB-E can be used to screen for executive dysfunctions in a Spanish-speaking population.
Antecedentes: El Frontal Assessment Battery (FAB) evalúa disfunciones ejecutivas; sin embargo, no existe una versión culturalmente adaptada del instrumento a la población espa˜ nola. Este estudio tuvo como objetivo traducir y adaptar culturalmente al espa˜nol la versión original del FAB y realizar un estudio piloto de esta versión. Métodos: Se utilizaron procedimientos estandarizados para la adaptación cultural. La versión final del FAB (FAB-E) fue testada con 19 sujetos sanos espa˜ noles. La puntuación total y de las subescalas del FAB-E se analizaron para comprobar su comp,rensión y verificar que los ítems evaluaban lo que tenían que evaluar. Resultados: Los ítems/instrucciones del FAB-E fueron adecuados culturalmente y escritos con claridad. En el estudio piloto la mayoría de los participantes tuvieron puntuaciones entre 2 y 3 en todos los ítems. La media del FAB-E total fue 158 (DE=1.3) y los valores oscilaron entre 13 y 18. La edad y el nivel educativo parecieron indicar diferencias en las puntuaciones del FAB-E.
Keywords/Subjects:
Frontal Assessment Battery
Executive functions
Cross-cultural adaptation
Translation
Neuropsychological test Spanish
Funciones ejecutivas
Adaptación cultural
Knowledge area:
CDU: Ciencias aplicadas: Medicina: Farmacología. Terapéutica. Toxicología. Radiología
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/closedAccess
DOI:
10.1016/j.medcli.2020.04.028
Appears in Collections:
Artículos Patología y Cirugía



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???