Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/32205
Tratamientos Psicológicos Empíricamente Apoyados Para la Infancia y Adolescencia: Estado de la Cuestión
Ver/Abrir: Articulo Psicothema Tratamientos psicologicos empiricamente apoyados.pdf
310,6 kB
Adobe PDF
Compartir:
Este recurso está restringido
Título : Tratamientos Psicológicos Empíricamente Apoyados Para la Infancia y Adolescencia: Estado de la Cuestión |
Autor : Fonseca-Pedrero, Eduardo  QUILES, YOLANDA  |
Editor : Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias |
Departamento: Departamentos de la UMH::Ciencias del Comportamiento y salud |
Fecha de publicación: 2021 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32205 |
Resumen :
Antecedentes: la evidencia empírica acumulada en los últimos años sobre
la efi cacia, efectividad y efi ciencia de los tratamientos psicológicos en la
infancia y adolescencia reclama una actualización. El principal objetivo
de este artículo es el de llevar a cabo una revisión de los tratamientos
ps... Ver más
Empirically Supported Psychological Treatments for Children
and Adolescents: State of the Art. Background: The empirical
evidence accumulated on the effi cacy, effectiveness, and effi ciency of
psychotherapeutic treatments in children and adolescents calls for an
update. The main goal of this paper objective was to carry out a selective
review of empirically supported psychological treatments for a variety
of common psychological disorders and problems in childhood and
adolescence. Method: A review was carried out of the psychological
treatments for different psychological disorders and problems in socialemotional or behavioral adjustment in the child-adolescent population
according to the Spanish National Health System (Clinical Practice
Guidelines) levels of evidence and degrees of recommendation. Results:
The fi ndings suggest that psychological treatments have empirical
support for addressing a wide range of psychological problems in these
developmental stages. The degree of empirical support ranges from low
to high depending on the phenomenon analyzed. The review suggests
unequal progress in the different fi elds of intervention. Conclusions:
From this update, psychologists will be able to make informed decisions
when implementing those empirically supported treatments to address the
problems that occur in childhood and adolescence.
|
Palabras clave/Materias: tratamientos psicológicos revisión evidencia empírica infancia y adolescencia Psychological treatments review empirical support childhood and adolescence |
Área de conocimiento : CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/closedAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
DOI : https://doi.org/10.7334/psicothema2021.56 |
Publicado en: Psicothema 2021, Vol. 33, No. 3, 386-398 |
Aparece en las colecciones: Artículos Ciencias del Comportamiento y Salud
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.