Título : Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A): Psychometric properties in a Spanish-speaking population |
Autor : Olivares, José Ruiz, Juana Hidalgo Montesinos, Maria Dolores  García López, Luis Joaquín ROSA-ALCAZAR, ANA ISABEL  Piqueras, Jose A |
Editor : Asociación Española de Psicología Conductual AEPC |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2005 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/35801 |
Resumen :
The objective of this instrumental study was to investigate the factor
structure and the psychometric properties of the Social Anxiety Scale for Adolescents
(SAS-A) in a Spanish-speaking population. The participants were 2407 subjects (1263
boys and 1144 girls), with an average age of 15 years approximately, attending nine
public high schools in a medium size county in Spain. The results obtained support the
three-factor structure proposed by the original authors (FNE, SAD-New, SAD-General). Significantly, interscale correlations and high levels of internal consistency for the
SAS-A subscales were found. There were significant gender effects on the SAS-A/Total
score and its subscales, with girls scoring higher. Although significant age differences
were only found in the FNE subscale, no interaction effects between the two factors
were obtained. Findings provide initial support for the use of the SAS-A among a
Spanish-speaking adolescent population. Limitations and suggestions for future research
are discussed.
El objetivo de este estudio instrumental fue estudiar la estructura factorial
y propiedades psicométricas de la Escala de Ansiedad Social para Adolescentes (SASA). Participaron 2407 adolescentes (1263 chicos y 1144 chicas), con una edad media
de 15 años, alumnos de nueve institutos de la región de Murcia. Los resultados obtenidos apoyan la estructura tri-factorial propuesta por los autores de la escala (FNE,
SAD-New, SAD-General). Se encontraron correlaciones interescalas significativas y
niveles de consistencia interna elevados para las subescalas, así como respecto de los
efectos del sexo en la puntuación SAS-A/Total y en sus subescalas, alcanzando las
chicas las puntuaciones más elevadas. Sólo se hallaron diferencias significativas para
la edad en la subescala FNE y no se constataron efectos de interacción entre los dos
factores. Estos hallazgos parecen avalar el uso de la SAS-A en población adolescente
de habla española.
|
Palabras clave/Materias: Social phobia Adolescents Assessment Factor structure Reliability Validity Instrumental study Fobia social Adolescentes Evaluación Estructura factorial Fiabilidad Validez Estudio instrumental |
Área de conocimiento : CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
Aparece en las colecciones: Artículos- Psicología de la Salud
|