Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/32210

Assesment of Social Support Dimensions in Patients with Eating Disorders


no-thumbnailView/Open:

 Evaluación dimensiones apoyo social en TCA Spanish Journal of Psychology.pdf



90,08 kB
Adobe PDF
Share:

This resource is restricted

Title:
Assesment of Social Support Dimensions in Patients with Eating Disorders
Authors:
QUILES, YOLANDA  
Terol Cantero, M Carmen  
Editor:
Cambridge University Press
Department:
Departamentos de la UMH::Ciencias del Comportamiento y salud
Issue Date:
2009
URI:
https://hdl.handle.net/11000/32210
Abstract:
The aim of this study is to assess social support dimensions (providers, satisfaction and different support actions) in patients with eating disorders (ED), looking at diagnosis, socio-demographic and clinical characteristics, and self-concept. Method: A total of 98 female ED patients were recruited. The ages of participants ranged from 12 to 34 (Mean=20.8 years old, SD=5.61). Patients have a primary DSM-IV-R diagnosis of anorexia nervosa (61.2%), bulimia nervosa (27.6%) or an unspecified eating disorder (11.2%). Social support was assessed using the Perceived Social Support Scale (EASP). This scale measures social support providers, satisfaction and specific social support actions, which can be grouped into informational, emotional and practical support. Self-concept was assessed using the Self-Concept Questionnaire (AF-5). Results: The two most frequent providers for these patients were mothers (86.7%) and partners (73.1%). Patients’ satisfaction with social support was high and they reported that they received informational support more frequently than emotional and practical support. Family self-concept showed positive relationships with social support dimensions. Conclusion: These results show the importance of the family network in connection with these disorders and its relation to self-concept.
El objetivo del presente trabajo fue evaluar las dimensiones del apoyo social (proveedores, satisfacción y tipos de apoyo) en pacientes con un trastorno del comportamiento alimentario (TCA), atendiendo a su diagnóstico, variables sociodemográficas y clínicas, así como a su autoconcepto. Método: Participaron 98 mujeres diagnosticadas de un TCA. La media de edad fue 20.8 años (dt=5.61). Un 61.2% estaban diagnosticadas de anorexia nerviosa, un 27.6% de bulimia y un 11.2% de un TCA no especificado. Para la evaluación del apoyo social se utilizó la Escala de Apoyo Social Percibido (EASP) que evalúa proveedores de apoyo, satisfacción y acciones específicas de apoyo que se agrupan en los diferentes tipos de apoyo; informativo, emocional e instrumental. Para la evaluación del autoconcepto se usó el Cuestionario de Autoconcepto (AF-5). Resultados: Los análisis mostraron que los proveedores de apoyo más frecuentes para las pacientes con un TCA eran su madre (86.7%) y su pareja (73.1%). Presentaron una satisfacción elevada con el apoyo e informaron que recibían más apoyo informativo que instrumental y emocional. El autoconcepto familiar mostró relaciones positivas con las distintas dimensiones del apoyo. Conclusiones: Estos resultados manifiestan la importancia de la red familiar en estos trastornos, así como para el desarrollo de su autoconcepto.
Keywords/Subjects:
social support
self-concept
satisfaction
eating disorders
apoyo social
autoconcepto
satisfacción
trastornos alimentarios
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/closedAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.1017/S1138741600001633
Appears in Collections:
Artículos Ciencias del Comportamiento y Salud



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???