Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/6526
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorRodríguez Alcántara, Raquel-
dc.contributor.authorBarcelata, Blanca E.-
dc.contributor.otherDepartamentos de la UMH::Psicología de la Saludes
dc.date.accessioned2020-10-21T09:48:54Z-
dc.date.available2020-10-21T09:48:54Z-
dc.date.created2020-05-
dc.date.issued2020-10-21-
dc.identifier.issn2340-8340-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11000/6526-
dc.description.abstractThe evaluation of emotion regulation has been focused on the cognitive component and the emotion dysregulation. However, it is also important to include emotion identification and modulation of the response for the evaluation of the regulatory process. The aim of this study was to develop a multidimensional measure of emotion regulation process in adolescents and to examine its factorial structure and reliability. An instrumental study was performed with 887 Mexican adolescents aged 13 to 18. A preliminary version of the Multidimensional Scale of Emotion Regulation for Adolescents (MSERA) was developed based on focus groups and considering the assumptions of the theoretical models. The exploratory factor analysis yielded 56 items distributed in eight factors: Recognition of positive emotions, Expression of positive emotions, Emotional control, Suppression, Cognitive change, Physical reactions, Recognition of negative emotions and Difficulty to regulate. A confirmatory factor analysis using the Robust Unweighted Least Squares, corroborated the initial solution of eight factors and showed acceptable fit indexes, considering 47 items. Ordinal alpha coefficients obtained for the factors of the final model, indicated a good internal consistency (.85-.95). Results suggest that the MSERA can be used as a valid and reliable measure of emotion regulation in adolescents.es
dc.description.abstractDesarrollo, estructura factorial y fiabilidad de la Escala Multidimensional de Regulación Emocional para Adolescentes (MSERA). La evaluación de la regulación emocional se ha enfocado en el componente cognitivo y la desregulación; sin embargo, es importante incluir la identificación emocional y la modulación de respuesta para la evaluación del proceso regulatorio. El objetivo de esta investigación fue desarrollar una medida multidimensional del proceso de regulación emocional en adolescentes y examinar su estructura factorial y fiabilidad. Se realizó un estudio instrumental con 887 adolescentes mexicanos de 13 a 18 años. Se elaboró una versión preliminar de la Escala Multidimensional de Regulación Emocional para Adolescentes (MSERA) basada en los grupos focales y en modelos teóricos. El análisis factorial exploratorio arrojó 56 ítems distribuidos en ocho factores: Expresión de emociones positivas, Control emocional, Supresión, Cambio cognitivo, Reacciones físicas, Reconocimiento de emociones negativas y Dificultad para regular. El análisis factorial confirmatorio con el método de mínimos cuadrados robustos no ponderados, corroboró la solución de ocho factores con 47 ítems, con índices de ajuste aceptables. Las alfas ordinales del modelo final (.85-.95), indicaron buena consistencia interna. Los resultados sugieren que el MSERA se podría utilizar como una medida válida y fiable, de la regulación emocional en adolescentes.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent10es
dc.language.isoenges
dc.relation.ispartofseriesVol.7es
dc.relation.ispartofseries2es
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectadolescenciaes
dc.subjectRegulación emocionales
dc.subjectValidezes
dc.subjectFiabilidades
dc.subjectestructura factoriales
dc.subject.otherCDU::1 - Filosofía y psicología::159.9 - Psicologíaes
dc.titleDevelopment, factorial structure and reliability of the Multidimensional Scale of Emotional Regulation for Adolescents (MSERA): Preliminary analysises
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
dc.identifier.doi10.21134/rpcna.2020.07.2.4-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.21134/rpcna.2020.07.2.4-
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 7, Nº 2 (Mayo - Agosto 2020)


Thumbnail

View/Open:
 006.pdf
258,24 kB
Adobe PDF
Share:


Creative Commons ???jsp.display-item.text9???