Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/35962

Exámenes telemáticos: aprendizaje y calificación. Problemas técnicos y jurídicos


Vista previa

Ver/Abrir:
 18-EXÁMENES TELEMÁTICOS REVISTA TCE 20-2021.pdf

309,66 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Exámenes telemáticos: aprendizaje y calificación. Problemas técnicos y jurídicos
Autor :
TARDÍO, JOSÉ ANTONIO  
Editor :
CEF Centro de Estudios Financieros
Departamento:
Departamentos de la UMH::Ciencia Jurídica
Fecha de publicación:
2021
URI :
https://hdl.handle.net/11000/35962
Resumen :
Este trabajo constituye un análisis de los exámenes telemáticos en su doble vertiente: de instrumento de aprendizaje, por un lado, y de mecanismo calificador, por otro. Se efectúa un estudio de los exámenes telemáticos en las ciencias jurídicas tanto desde su perspectiva técnica como jurídica y así...  Ver más
This work constitutes an analysis of the online exams in their double aspect, as a learning instrument, on the one hand, and a qualifying mechanism, on the other. A study of the online examinations in legal sciences is carried out both from their technical and legal perspective and thus, from a legal point of view, is examined the use of the video camera to monitor the aforementioned exams and record them, as well as of the other means of computer surveillance (e-proctoring). And the conclusion is the need for weighting up (in line with the principle of proportionality) certain rights of the student taken as a reference, on the one hand, and the possible infringement by the student of certain rules and certain rights of other students, on the other. As rights from the reference student to be weighted up, it should be highlighted the rights to self-image, privacy, inviolability of the home and data protection. And, on the other side of the scale, we must highlight, among other protected legal rights, the possible injury to the right of other students to equal opportunities and non-discrimination in the exercise of their academic rights and the violation of the right to the evaluation of academic performance with public and objective criteria, which clearly excludes the evaluation with fraud.
Palabras clave/Materias:
Exámenes universitarios
Fraude en exámenes
Vigilancia de exámenes telemáticos
Evaluación
Calificación
Protección de datos
Igualdad de oportunidades y no discriminación
University exams
Exam fraud
Proctoring of online exams
Evaluation
Grading
Data protection
Equal opportunities and non-discrimination
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales: Derecho
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI :
https://doi.org/10.51302/tce.2021.598
Aparece en las colecciones:
Artículos Ciencia Jurídica



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.