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Revenue streams within Spain’s journalism industry, according to its editors


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Título :
Revenue streams within Spain’s journalism industry, according to its editors
Autor :
Carvajal, Miguel  
Valero-Pastor, José M.  
Editor :
Universitat Pompeu Fabra
Departamento:
Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas
Fecha de publicación:
2018
URI :
https://hdl.handle.net/11000/34331
Resumen :
Journalism business models have been a major concern since the emergence of the Internet, affecting digital native as well as legacy media. Over the course of the past decade, media outlets have implemented a number of strategies and payment systems for access to content in order to diversify its revenue sources. This paper analyses the strategic response of Spain’s journalism industry through a digital survey carried out with anagers and/or editors of 37 Spanish media outlets (n=37). The first aim of this paper is to understand how editors view their own business model and the elements that comprise it, particularly the revenue streams. The data analysis reveals that the business models with a very high dependence on advertising want to reduce this dimension in the future to moderate levels, but without eliminating it altogether. The managers and editors of Spain’s journalism industry would like for their business models to pivot more towards readers, as shown by the data. This paper contributes to the theory of business models at news companies and clarifies the differences between the business model and revenue source concepts in the field of journalism.
Los modelos de negocio del periodismo han sido una preocupación mayor desde la emergencia de internet, que afecta tanto a los medios nativos digitales como a los tradicionales. Durante la última década, las compañías mediáticas han implementado diferentes estrategias y sistemas de pago por contenidos para intentar diversificar sus fuentes de ingresos. Este artículo analiza la respuesta estratégica de la industria periodística española a través de una encuesta digital realizada a directores y editores de 37 compañías periodísticas españolas. El primer objetivo de este trabajo es entender cómo perciben los responsables sus propios modelos de negocio y los elementos que los componen, con especial atención a las vías de ingresos. El análisis de datos revela que los medios cuyos modelos de negocio tiene una alta dependencia de la publicidad pretenden reducirla hasta un nivel moderado en el futuro, pero sin prescindir de ella. Los responsables de las compañías españolas desean que sus modelos de negocio pivoten más hacia los lectores, como muestran los datos. Este artículo, además, contribuye a la teoría de los modelos de negocio en las nuevas compañías y clarifica la diferencia entre los conceptos de modelo de negocio y fuente de ingresos en el campo del periodismo.
Palabras clave/Materias:
Business model
Revenue sources
Branded content
Native advertising
Innovation
Modelo de negocio
Fuentes de ingresos
Contenido de marca
Publicidad nativa
Innovación mediática
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI :
https://dx.doi.org/10.31009/hipertext.net.2018.i17.08
Aparece en las colecciones:
Artículos Ciencias Sociales y Humanas



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