Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/31363
Análisis comparado entre Uruguay, España y Ecuador, de los sistemas de Evaluación y Acreditación de la calidad en educación superior
Ver/Abrir: Articulo publicado sobre Analisis sistemas de evaluacion de calidad (1).pdf
430,62 kB
Adobe PDF
Compartir:
Este recurso está restringido
Título : Análisis comparado entre Uruguay, España y Ecuador, de los sistemas de Evaluación y Acreditación de la calidad en educación superior |
Autor : Brotons Muró, Luis Francisco  Tur Porres, Gisselle  |
Departamento: Departamentos de la UMH::Estudios Económicos y Financieros |
Fecha de publicación: 2023-11 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/31363 |
Resumen :
En Iberoamérica existen múltiples investigaciones que dan cuenta de procesos de evaluación y calidad en educación superior, pero estaría faltando un análisis comparado que permita visualizar un formato que pudiese aplicarse a Uruguay. Esta investigación desarrolla un análisis documental comparativo... Ver más
In Ibero-America there are multiple investigations that report on evaluation and quality processes in higher education, but a comparative analysis is missing that would allow for the visualization of a format that could be applied to Uruguay. This research develops a comparative documentary analysis of three countries, on public policies, and current regulations for the evaluation and accreditation of quality in higher education with the objective of promoting debate and inputs to think about the quality of higher education in Ibero-America and contribute to generating an adapted model for quality improvement in Uruguay. The methodological strategy is a review of documentary information from official sites of each of the countries, national and international organizations, and a repository of articles and research on the topic in the region. As a result of this comparative analysis, different models are identified that contribute to the improvement of the quality evaluation and accreditation system in Uruguay. The present research was presented at a XIX International Forum on the evaluation of the quality of research and higher education (Fecies, 2022) and a summary was published as a preview of the present research. (Brotóns Muró, L.F. and Tur Porres, G. 2022). The research contributes to the debate on the adaptation and/or improvement of the National Institute for Accreditation and Evaluation of Tertiary Education (Inaeet), which was approved in Uruguay in 2019 but has been inactive since its foundation.
|
Palabras clave/Materias: educación superior calidad universitaria instituto de acreditación |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias puras y naturales: Generalidades sobre las ciencias puras |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/closedAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
DOI : https://doi.org/10.56712/latam.v4i5 |
Publicado en: Revista latinoamericana de ciencias sociales y humanidades 2023 |
Aparece en las colecciones: Artículos Estudios Económicos y Financieros
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.