Abstract:
Reinforcement pathology (RP), a framework rooted in behavioral economics, has contributed to advances in the etiology and treatment of substance
use. Drug demand and delay discounting (DD) have gained considerable interest, as they inform on the risk for escalation to substance use as well as
treatment-specific targets. No prior study conducted in Spain has explored the interplay of demand and DD in adolescents. This study was aimed to: 1)
identify whether DD and alcohol demand can yield empirically driven subgroups, and 2) examine differences in substance use involvement. The sample
comprised 107 (% females = 54.2) adolescents (M=15.46, SD=1.25) from a high school in Asturias (Spain). Participants filled out an ad-hoc survey
on substance use over the prior 30 days and one year. A 20-item alcohol purchase task (APT) was used to assess the reinforcing value of alcohol. The
21-item Monetary Choice Questionnaire evaluated impulsive choice. Two subgroups emerged: Cluster 1 (n = 72) and Cluster 2 (n = 35). Participants in
C2 consistently showed higher impulsivity and demand for alcohol, signifying lower responsiveness to alcohol pricing. As compared to C1, those in C2
had a higher prevalence of past-month substance use [C1: 26/72 (36.1%) vs. C2: 33/35 (94.3%), p <.001], and a greater frequency of drunkenness
[p <.001] and binge drinking episodes [p <.001]. RP differentiate between subgroups of adolescent substance users with patterns of more versus less
substance use involvement. The existence of specific drug use subpopulations should be considered when designing environmental preventive policies
La economía conductual para caracterizar el uso de drogas en adolescentes: análisis de cluster. La patología del refuerzo (PR), basada en la economía
conductual, ha contribuido al avance de la etiología y el tratamiento de drogas. La demanda y el descuento por demora (DD) informan sobre el incremento
en el consumo y los objetivos de tratamiento. Ningún estudio realizado en España ha examinado la interacción entre ambas variables en adolescentes.
Los objetivos fueron: 1) identificar si el DD y la demanda de alcohol pueden identificar distintos subgrupos y, 2) examinar sus diferencias en el consumo
de sustancias. La muestra incluyó 107 (% mujeres = 54,2) adolescentes (M =15,46, DT =1,25) de enseñanza obligatoria en Asturias (España). Se evaluó
el consumo de drogas en los últimos 30 días y el último año. El poder reforzante del alcohol se evaluó mediante una tarea de compra de 20 ítems (APT).
La toma de decisiones impulsiva se evaluó mediante el Cuestionario de Elección Monetaria. Se identificaron dos subgrupos: Grupo 1 (n = 72) y Grupo
2 (n = 35). El Grupo 2 mostró una demanda e impulsividad más elevada, indicando menor sensibilidad a incrementos en el precio. Comparado con el
Grupo 1, el 2 obtuvo una prevalencia más elevada de consumo en el último mes [G1: 26/72 (36,1%) vs. G2: 33/35 (94,3%), p <,001], mayor frecuencia
de borracheras (p <,001) y episodios de consumo intensivo de alcohol (p <,001). La PR permite caracterizar e identificar grupos con distintos patrones
de consumo de sustancias. La existencia de distintos perfiles debería ser considerada a la hora de desarrollar políticas preventivas
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