Abstract:
The aims of this work were: (1) to implement a brief 6 sessions intervention, which combines training activities of Cognitive Inhibition (CI) and Response
Inhibition (RI), in a group of schoolchildren aged from 6 to 8 years (M = 6.8, SD = .61; n = 38; 60.5% girls, 39.5% boys); (2) to analyze the effects of
the intervention on training tasks performances, on untraining inhibitory tasks (near transfer) and on performance in a FI task (far transfer); and (3) to
study individual differences in training effects associated with baseline inhibitory performance. An experimental design, pre-test, post-test and control
group (CG), was implemented. The main results indicate an improvement in performance in trained tasks -differences between first and last session:
CI training Z = -3.455, p = .001; RI training Z = -3.758, p < .001-, low effects of the intervention on performance in an untrained CI task -experimental
group (EG), difference pre/post-test performance: F(1,16) = 3.893, p = .066, np2 = .196- and effects on performance in the FI task -F(1,36) = 6.484,
p = .015, np2 = .153. In the first two cases, it was observed that the students with a lower base line inhibitory performance, showed greater profits -CI
training, r = -.524, p = .031; RI training, r = -.470, p = .057; untrained CI task, r = .755, p = .001. We discussed the transfer based processing on short
interventions and the use of different tasks measurements
Impacto de un entrenamiento combinado de inhibición cognitiva y de la respuesta en niños en edad escolar. Los objetivos de este trabajo fueron: (1)
implementar una intervención breve de 6 sesiones, que combina actividades de entrenamiento de la inhibición cognitiva y de la respuesta, en un grupo
de escolares de 6 a 8 años de edad (M = 6.8, DE = .61; n = 38; niñas = 60.5%, niños = 39.5%); (2) analizar los efectos de la intervención sobre el rendimiento
en las tareas entrenadas, en tareas inhibitorias no entrenadas (transferencia cercana), y sobre el desempeño en una tarea de inteligencia fluida
(transferencia lejana); y (3) estudiar las diferencias individuales en los efectos del entrenamiento asociadas con el rendimiento inhibitorio de base. Se
implementó un diseño experimental con pre-test, post-test y grupo control. Los principales resultados indican un avance en el desempeño en las tareas
de entrenamiento -diferencias entre primera y última sesión: entrenamiento de inhibición cognitiva, Z = -3.455, p = .001; entrenamiento de inhibición de
la respuesta, Z = -3.758, p < .001- efectos bajos de la intervención sobre el desempeño en una tarea de inhibición cognitiva no entrenada – diferencias
de rendimiento pre/post-test en el grupo experimental grupo experimental: F(1,16) = 3.893, p = .066, np2 = .196-, y efectos sobre el rendimiento en
la tarea de inteligencia fluida - F(1,36) = 6.484, p = .015, np2 = .153. En los dos primeros casos se observó que los escolares con un rendimiento
inhibitorio de base más bajo, presentaron mayores ganancias -entrenamiento de inhibición cognitiva, r = -.524, p = .031; entrenamiento de inhibición de
la respuesta r = -.470, p = .057; tarea no entrenada de inhibición cognitiva, r = .755, p = .001. Se discute en torno a los alcances de la transferencia a
partir de intervenciones breves y del empleo de distintas tareas de medición
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