Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/4628

Adaptación y validación de la Escala de Tolerancia a la Frustración (ETF) en niños peruanos


Vista previa

Ver/Abrir:
 rpcna.2018.05.2.3.pdf
220,74 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Adaptación y validación de la Escala de Tolerancia a la Frustración (ETF) en niños peruanos
Autor :
Ventura León, José
Caycho Rodríguez, Tomás
Vargas Tenazoa, Dina
Flores Pino, Gianella
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2018-05
URI :
http://hdl.handle.net/11000/4628
Resumen :
En Perú la tasa de acoso escolar es elevada. Entre los factores psicológicos implicados en la agresividad infantil está el nivel de frustración del niño. Sin embargo, son escasos los instrumentos disponibles para evaluar la frustración en niños peruanos. El propósito del presente artículo fue adapt...  Ver más
Adaptation and validation of the Frustration Tolerance Scale (ETF) in Peruvian children. The rate of bullying is high in Peru. Level of child frustration is one of the psychological factors involved in child aggression. However, there are few instruments available to assess frustration in Peruvian children. The purpose of this article was to adapt and validate the Frustration Tolerance Scale (FTS) for its use in the Peruvian child population. There were 796 children between 8 and 12 years old (M = 9.79, SD = 1.25, 49.70% were girls), from five private and public educational institutions in Metropolitan Lima and Callao, in Peru. Exploratory factor analysis (AFE) (n = 160), confirmatory factor analysis (CFA) (n = 636), reliability analysis and factorial invariance were used to verify the equivalence by gender. The AFE revealed the unidimensionality of the scale, which explained 48.68% of the variance of the model. All factor loadings were greater than .50. The confirmatory factor analysis corroborated this structure. The fit of the model was excellent (CFI > .95, SRMR < .08, RMSEA < .06). The omega coefficient was adequate (ω = .80). The factorial invariance indicated that the one-dimensional structure is stable for boys and girls. It is concluded that the Peruvian version of the ETF has evidence to be considered an accurate, valid and invariant measure to assess tolerance to frustration in boys and girls.
Palabras clave/Materias:
tolerancia
frustración
validación
invarianza factorial
niños
Área de conocimiento :
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
https://doi.org/10.21134/rpcna.2018.05.2.3
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 5, Nº 2 (Mayo 2018)



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.