Abstract:
Psychometric validation of the emotional regulation questionnaire (ERQ-CA) in adolescent population. The concept of emotion regulation (ER)
refers to the ability to perceive, assimilate, understand, and regulate emotions. Although ER is an eminently adaptive process, efforts to modify
emotional states can be ineffective and even counterproductive and be part of the vulnerability and the symptoms of various mental disorders. Many
research has pointed to adolescence as the most important developmental period for the acquisition of this skill. Given its importance, it is essential
to have good assessment tools. The aim of this study was to determinate the psychometric properties of the “Emotion Regulation Questionnaire”
(ERQ-CA) in Spanish adolescents. For this, 399 participants (178 boys and 221 girls) with a mean age of 15.27 completed the questionnaires ERQCA
and “Difficulties in Emotion Regulation Scale” (DERS). Subsequently, the exploratory factor analysis, internal consistency and convergent validity
analysis was performed. The results revealed that the factorial analysis showed a two-factor structure, the internal consistency for the subscales was
not acceptable compared to values obtained in validations with adults and as for the convergent validity, correlation between the two instruments
was small. The ERQ-CA shows low levels of reliability in adolescent population. For this reason, more research is needed to confirm the use of the
questionnaire in this population.
El concepto de regulación emocional (RE) se refiere a la habilidad para percibir, asimilar, comprender y regular las propias emociones. Pese a que la
RE se entiende como un proceso eminentemente adaptativo, los esfuerzos por modificar los estados emocionales pueden ser ineficaces e incluso
contraproducentes, y formar parte de la vulnerabilidad y sintomatología de diversos trastornos mentales. Muchas investigaciones han señalado la
adolescencia como el periodo de desarrollo más importante para la adquisición de esta habilidad. Dada su importancia, es esencial contar con
buenos instrumentos de evaluación. El objetivo del presente estudio es determinar las propiedades psicométricas del “Cuestionario de Regulación
Emocional” (ERQ-CA) en adolescentes españoles. Para ello, 399 participantes (178 hombres y 221 mujeres), con una media de edad de 15.27
cumplimentaron los cuestionarios ERQ-CA y el de “Dificultades en la Regulación Emocional” (DERS). Posteriormente, se realizó el análisis factorial
exploratorio, consistencia interna y validez convergente. Los resultados revelaron que el análisis factorial mostró una estructura de dos factores, la
consistencia interna para las subescalas del ERQ-CA mostró niveles muy bajos en comparación con valores obtenidos con adultos y en cuanto a la
validez convergente, apenas hubo correlación entre ambos instrumentos. El ERQ-CA muestra niveles bajos de fiabilidad en población adolescente
española, por lo que se necesita más investigación para confirmar la conveniencia o no de su uso en esta población.
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