Abstract:
To date, the Other-Oriented Perfectionism Subscale-Junior Form (OOP-Jr) has only been validated in Canadian adolescents. The aim of this study, therefore, was to validate a Spanish version of the OOP-Jr. The sample was composed by 681 Spanish students aged 12 to 17 (M = 14.20, SD = 1.42), of which 329 were boys (48.3 %), 374 were girls (50.4 %) and 9 were considered as others (1.3 %). Confirmatory Factor Analysis supported the unifactorial model containing 10 items based on the original subscale. The Spanish version of the OOP-Jr reported excellent internal reliabilities (α = .90, ω = .93). Moreover, it showed an adequate discriminant validity since correlational analysis revealed significant associations between other-oriented perfectionism, negative affect, and teamwork in a positive and negative sense, respectively. According to the maladaptive outcomes in terms of affectivity and teamwork, it is recommended that other-oriented perfectionism be monitored and addressed from an early age. Thus, the Spanish version of the OOP-Jr proposed in this study is the only valid and reliable tool developed to assess this perfectionistic dimension in Spanish-speaking adolescents.
Validación de la Other-Oriented Perfectionism Subscale-Junior Form en adolescentes españoles. Hasta la fecha, la Other-Oriented Perfectionism Subscale-Junior Form (OOP-Jr) solo ha sido validada en adolescentes canadienses. El objetivo de este estudio, por tanto, fue validar la versión española de la OOP-Jr. La muestra estuvo compuesta por 681 estudiantes españoles de entre 12 y 17 años (M = 14.20, DT = 1.42), de los cuales 329 eran chicos (48.3 %), 374 eran chicas (50.4 %) y 9 fueron considerados como otros (1.3 %). El análisis factorial confirmatorio apoyó el modelo unifactorial que contenía 10 ítems basados en la subescala original. La versión española de la OOP-Jr reportó niveles excelentes en cuanto a la f iabilidad interna (α = .90, ω = .93). Además, mostró una adecuada validez discriminante, dado que el análisis correlacional reveló asociaciones significativas entre el perfeccionismo orientado hacia los demás, el afecto negativo y el trabajo en equipo en sentido positivo y negativo, respectivamente. De acuerdo con los resultados desadaptativos en términos de afectividad y trabajo en equipo, se recomienda que el perfeccionismo orientado hacia los demás sea evaluado y abordado desde edades tempranas. Así pues, la versión española de la OOP-Jr propuesta en este estudio es el único instrumento válido y fiable desarrollado para evaluar esta dimensión perfeccionista en adolescentes hispanohablantes.
|