Título : Emoción y Cognición: Implicaciones para el tratamiento |
Autor : Ramos Linares, Victoriano Piqueras, Jose A MARTINEZ-GONZALEZ, AGUSTIN ERNESTO  Oblitas Guadalupe, Luis Armando  |
Editor : Sociedad Chilena de Psicología Clínica |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2009-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/35860 |
Resumen :
El objetivo principal del presente artículo es clarificar el término “Emoción” y
analizar hasta qué punto las cogniciones son parte esencial en su
entendimiento. Para este motivo se realizó una revisión de estudios
relacionados con la emoción desde las perspectivas biológica y cognitiva.
Desde nues... Ver más
The main objective of this paper is to clarify the term "Emotion" and analyze to
what extent cognitions are central in its understanding. For this reason, a review
of studies related to emotion from biological and cognitive perspectives was
made. From our point of view, there is some confusion in the use of this
construct. On the one hand, there is no universally accepted definition by
theorists working in this field. On the other hand, people often mention feeling
“emotionated” referring to completely different life situations. Thus, a review of
the classification of emotions also was done and it concludes by emphasizing
the implications of all this in a therapeutic setting, as the mastery of these
issues could help to select, at any given time, the more efficient therapy
modality (i.e. exposure versus cognitive therapy). Finally, it is also proposed the
importance of "Psychoeducation" focused on the mechanisms of anxiety
response and its relationship with cognitions as a cognitive technique.
|
Palabras clave/Materias: Emoción Cognición Psicoeducación Tratamiento Psicoterapia Emotion Cognition Psychoeducation Treatment Psychotherapy |
Área de conocimiento : CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
Publicado en: Terapia psicológica, 2009, Vol. 27, Nº 2, 227-237 |
Aparece en las colecciones: Artículos- Psicología de la Salud
|