Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/35696

Context-related Impact of Positive and Negative Affect on Emotion Regulation: A Mobile-Conducted EMA Study


Thumbnail

View/Open:
 2420.pdf

539,19 kB
Adobe PDF
Share:
Title:
Context-related Impact of Positive and Negative Affect on Emotion Regulation: A Mobile-Conducted EMA Study
Authors:
Puchol Carrión, Marta  
Schoeps, Konstanze  
De-la-Barrera, Usue  
Gil-Gómez, José-Antonio  
Montoya Castilla, Inmaculada  
Editor:
Universidad Miguel Hernández
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2025
URI:
https://hdl.handle.net/11000/35696
Abstract:
During emerging adulthood, emotion regulation is especially important as it has been associated with better interpersonal relationships, psychosocial adjustment and well-being. The aim of this study was to analyse the influence of contextual variables on the selection of specific emotional regulation strategies in a sample of emerging adults aged 18-29. As part of our ecological momentary assessment study (EMA), we asked our participants (N = 31) over 7 days, 6 times a day (35 observations in total), how they were feeling in terms of Positive (PA) and Negative Affect (NA), with whom they were and the frequency with which they were implementing the following emotion regulation strategies: rumination, positive reappraisal, problem solution, distraction, acceptance, emotional suppression and social sharing. Conforming with our hypothesis, problem solving was found to be positively associated with being with colleagues when experiencing PA, as well as emotional suppression. Non-expectedly, we found that rumination and distraction were negatively associated with being alone when experiencing PA. Acceptance resulted to be negatively associated with being alone when experiencing NA. Positive reappraisal was found to be negatively associated with being alone when experiencing PA and NA. There were no significant effects on social sharing. This study contributes to the understanding of emotional processes in different contexts in a sample of emerging adults based on the EMA methodology, which allows the measurement of micro-processes by breaking down global concepts, such as emotion regulation.
Impacto contextual del afecto positivo y negativo en regulación emocional: Estudio EMA a través de dispositivo móvil. Durante la etapa de la adultez emergente, la regulación de las emociones es especialmente importante, ya que se ha asociado a mejores relaciones interpersonales, mejor ajuste psicosocial y bienestar. El objetivo de este estudio fue analizar la influencia de variables socio-contextuales en la selección de estrategias de regulación emocional en una muestra de adultos emergentes entre 18 y 29 años. En el presente estudio de evaluación ecológica momentánea (EMA), se preguntó a los participantes (N = 31) a lo largo de 7 días, 6 veces al día (35 observaciones en total), cómo se sentían en términos de Afecto Positivo (AP) y Negativo (AN), con quién estaban y la frecuencia con la que ponían en práctica diferentes estrategias de regulación emocional: rumiación, reevaluación positiva, solución de problemas, distracción, aceptación, supresión emocional y apoyo social. Conforme a las hipótesis planteadas, la solución de problemas resultó estar asociada positivamente con estar con compañeros cuando se experimenta AP, al igual que la supresión emocional. Contrario a lo esperado, encontramos que la rumiación y la distracción estaban asociadas negativamente con estar solo cuando se experimenta AP. La aceptación resultó estar relacionada negativamente con estar solo cuando se experimentaba AN. La reevaluación positiva estuvo asociada negativamente con estar solo cuando se experimentaba tanto AP como AN. Por último, no hubo efectos significativos en apoyo social. Este estudio contribuye a la comprensión de los procesos emocionales en diferentes contextos en adultos emergentes basándose en la metodología EMA, que permite medir microprocesos desglosando conceptos globales, como la regulación de las emociones.
Keywords/Subjects:
emotion regulation
emerging adulthood
positive and negative affect
ecological momentary assessment - EMA
regulación emocional
adultez emergente
afectos positivos y negativo
evaluación ecológica momentánea – EMA
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.21134/rpcna.2025.12.1.5
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 12, Nº 1 (Enero 2025)



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???