Título : El cine de ciencia ficción como impulsor de un debate sobre bioética en Bachillerato |
Autor : Novella Navarro, María de los Ángeles |
Tutor: Robles Ramos, Pedro |
Editor : Universidad Miguel Hernández de Elche |
Departamento: Departamentos de la UMH::Biología Aplicada |
Fecha de publicación: 2024 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/33080 |
Resumen :
En un contexto donde los medios de comunicación han evolucionado notablemente, el lenguaje audiovisual se vuelve esencial en entornos educativos. En este trabajo se plantea el uso de películas de ciencia ficción como herramienta para promover la reflexión crítica sobre valores bioéticos relacionado... Ver más
In the current context, where the media have evolved significantly, audiovisual language has become essential in educational environments. This work proposes the use of science fiction films as a tool to promote critical reflection on bioethical values related to genetic engineering. Specifically, the films GATTACA, Splice, Morgan and The Immortal Life of Henrietta Lacks have been selected to approach ethical and social dilemmas related to scientific advances in genetic analysis and manipulation. The main objective is to stimulate an extensive and thoughtful dialogue in students, investigating complex ethical issues and fostering critical thinking in the scientific and social field. For this purpose, an activity structured in three steps has been developed: raising preliminary questions, film visualization and final work with a didactic sheet. Students, in heterogeneous groups, will analyze and discuss the ethical dilemmas presented in the films, proposing solutions based on ethical principles, laws and bioethical considerations. In addition, this activity promotes critical reflection and understanding of social complexities. This pedagogical proposal seeks not only to broaden scientific knowledge, but also to promote ethical awareness and critical thinking in students in last degree of high school.
|
Notas: Especialidad: Biología y geología |
Palabras clave/Materias: Ingeniería genética Recurso didáctico Pensamiento crítico Filmografía Biología |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas
|