Título : Atención a la diversidad en alumnado con desventaja social |
Autor : Espinosa Sempere, Alba |
Tutor: Sirvent Herrera, María Carla |
Editor : Universidad Miguel Hernández |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2024-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32896 |
Resumen :
En el contexto académico del siglo XXI, la condición de tener bajos ingresos económicos puede suponer que el estudiantado tenga bajos resultados académicos, absentismo escolar precoz, baja autoestima, o incluso depresión. El presente estudio determina si el hecho de que el profesorado trate de form... Ver más
In the academic context of the 21st century, low-income status can lead to low academic achievement, early school absenteeism, low self-esteem, or even depression. The present study determines whether the fact that teachers treat students with low socioeconomic status in a unique and personalized way has a positive effect on social inclusion. A bibliographic search was carried out in the ERIC, Cochrane, Scopus, Proquest, WOS and Dialnet databases, ERIC, SciELO, PsycInfo, and in some online libraries of universities such as the UOC or the UMH. We obtained 15 academic studies from 2001 to 2023 that indicate that having a low income is a clear social disadvantage. It is proposed to carry out a program of activities to provide more individualized attention to students with academic difficulties related to low income. The implementation of this program can lead to an increase in class attendance and academic performance. It is suggested that low income is directly associated with poorer performance and early dropout. After this review, we believe it is necessary to implement programs that seek to make socially disadvantaged students feel supported by the educational institution
|
Notas: Especialidad: Educación sociosanitaria |
Palabras clave/Materias: Bajos ingresos económicos Inclusión educativa Logros académicos Absentismo escolar Implicación profesorado |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas
|