Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/32896

Atención a la diversidad en alumnado con desventaja social


Vista previa

Ver/Abrir:
 TFM Espinosa Sempere, Alba.pdf

719,43 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Atención a la diversidad en alumnado con desventaja social
Autor :
Espinosa Sempere, Alba
Tutor:
Sirvent Herrera, María Carla
Editor :
Universidad Miguel Hernández
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2024-06
URI :
https://hdl.handle.net/11000/32896
Resumen :
En el contexto académico del siglo XXI, la condición de tener bajos ingresos económicos puede suponer que el estudiantado tenga bajos resultados académicos, absentismo escolar precoz, baja autoestima, o incluso depresión. El presente estudio determina si el hecho de que el profesorado trate de form...  Ver más
In the academic context of the 21st century, low-income status can lead to low academic achievement, early school absenteeism, low self-esteem, or even depression. The present study determines whether the fact that teachers treat students with low socioeconomic status in a unique and personalized way has a positive effect on social inclusion. A bibliographic search was carried out in the ERIC, Cochrane, Scopus, Proquest, WOS and Dialnet databases, ERIC, SciELO, PsycInfo, and in some online libraries of universities such as the UOC or the UMH. We obtained 15 academic studies from 2001 to 2023 that indicate that having a low income is a clear social disadvantage. It is proposed to carry out a program of activities to provide more individualized attention to students with academic difficulties related to low income. The implementation of this program can lead to an increase in class attendance and academic performance. It is suggested that low income is directly associated with poorer performance and early dropout. After this review, we believe it is necessary to implement programs that seek to make socially disadvantaged students feel supported by the educational institution
Notas:
Especialidad: Educación sociosanitaria
Palabras clave/Materias:
Bajos ingresos económicos
Inclusión educativa
Logros académicos
Absentismo escolar
Implicación profesorado
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:
TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.