Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11000/32076
Prevalence and quantifying the effects of bullying victimization in school-aged children in internalizing and externalizing mental health problems and academic failure
Title: Prevalence and quantifying the effects of bullying victimization in school-aged children in internalizing and externalizing mental health problems and academic failure |
Authors: Marcos, Verónica Montes, Álvaro Cea, Blanca Seijo, Dolores |
Editor: Universidad Miguel Hernández de Elche |
Department: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Issue Date: 2024-05 |
URI: https://hdl.handle.net/11000/32076 |
Abstract: Addressing bullying has been declared as a main target by the World Health Organization to achieve the Sustainable Development Goals (SDG) motivated for the high prevalence and adverse effects for victims. A non-probabilistic convenience sampling survey was designed in order to estimate the prevalence of bullying victimization in aged-school adolescents as well as the effects (and quantification) of the victimization in Mental Health Problems (MHPs) and academic achievement. 561 Spanish adolescents, 55.3% females and 44.7% males, aged between 14 and 16 years old (M = 14.97, DT = 0.75), responded to a diagnostic measure of bullying victimization and an inventory of internalising and externalising Mental Health Problems (MHPs) measure. In addition, information on academic failure was collected. The results showed a significant prevalence of the diagnosis of bullying victimization, 29.4%, 95% CI[.256, .332] with adverse effects on internalising and externalising PSMs, and on academic failure. As for the internalizing MHPs, results exhibited severe and the most adverse effects in posttraumatic stress, extended to severe adverse effects to depression and anxiety (generalized), moderate adverse effect in somatic complaints and obsessive-compulsive and mild in social anxiety. With respect to externalizing MHPs, the results revealed moderate adverse effects in attention problems, hyperactivity-impulsivity, anger control; mild adverse effects in aggression, defiant behavior, and antisocial behavior. The bullying victimization increased two times (OR = 2.04) the probability of academic failure. The implications for prevention programs and intervention with bullying victims are discussed. Prevalencia y cuantificación de los efectos de la victimización por acoso en niños en edad escolar en problemas de salud mental internalizantes y externalizantes y fracaso académico. Abordar el acoso escolar ha sido declarado como un objetivo por la Organización Mundial de la Salud para alcanzar los Objetivos de Desarrollo Sostenible (ODS) motivado por la alta prevalencia y los efectos adversos para las víctimas. Se diseñó una encuesta no probabilística por muestreo de conveniencia para estimar la prevalencia de la victimización por bullying en adolescentes de edad escolar, así como los efectos (y cuantificación) de la victimización en los Problemas de Salud Mental (PSMs) y el rendimiento académico. 561 adolescentes españoles, 55.3% chicas y 44.7% chicos, con edades comprendidas entre los 14 y los 16 años (M = 14.97, DT = 0.75), respondieron a una medida diagnóstica de victimización por acoso escolar y a una medida de inventario de Problemas de Salud Mental (PSMs) internalizantes y externalizantes. Además, se recogió información sobre el fracaso escolar. Los resultados mostraron una prevalencia significativa del diagnóstico de victimización por bullying, 29.4%, 95% CI[.256, .332] con efectos adversos en los PSMs internalizantes y externalizantes, y en el fracaso escolar. En cuanto a los PSMs internalizantes, los resultados evidenciaron efectos adversos severos y los más adversos en trastorno de estrés postraumático, extendido a efectos adversos severos en depresión y ansiedad (generalizada), efecto adverso moderado en quejas somáticas y obsesivo-compulsivo, y leve en ansiedad social. En relación con los PSMs externalizantes, los resultados revelaron efectos adversos moderados en problemas de atención, hiperactividad-impulsividad y control de la ira; y efectos adversos leves en agresividad, conducta desafiante y conducta antisocial. La victimización por bullying aumentó dos veces (OR = 2.04) la probabilidad de fracaso escolar. Se discuten las implicaciones para los programas de prevención e intervención con víctimas de acoso escolar. Palabras clave: efectos adversos, daños psicológicos, intervención con las víctimas, programas de prevención, daños crónicos. |
Keywords/Subjects: adverse effects psychological damages intervention with victims prevention programs chronic damag efectos adversos daños psicológicos intervención con las víctimas programas de prevención daños crónicos |
Knowledge area: CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Type of document: info:eu-repo/semantics/article |
Access rights: info:eu-repo/semantics/openAccess |
DOI: https://doi.org/10.21134/rpcna.2024.11.2.8 |
Appears in Collections: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 11, Nº 2 (Mayo 2024) |