Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/32063

Queering Moby Dick. Pornography as a political strategy in João Pedro Vale and Nuno Alexandre Ferreira

Title:
Queering Moby Dick. Pornography as a political strategy in João Pedro Vale and Nuno Alexandre Ferreira
Authors:
Marques, Bruno
Caldeira, Ana Catarina
Editor:
Universidad Miguel Hernández de Elche
Issue Date:
2024-01-31
URI:
https://hdl.handle.net/11000/32063
Abstract:
En un momento en que el matrimonio civil entre personas del mismo sexo estaba en el centro del debate social y político en Portugal, la película Hero, Captain, and Stranger (2009) de João Pedro Vale (JPV) y Nuno Alexandre Ferreira (NAF) cruzó el arte, la política de identidad y pornografía. Siendo una adaptación homoerótica del libro MobyDick; o The Whale (1851) de Herman Melville, se enfrenta a una serie de tabúes (y prejuicios) tanto estéticos como políticos. Inicialmente pensada con el propósito de rastrear las referencias a los marineros portugueses de Massachusetts, constantes en la novela de Herman Melville, la película aborda una irreverente provocación a un medio “semiperiférico” que, más de 35 años después del fin de la dictadura (1926-1974), sigue negando el reconocimiento legal del matrimonio entre homosexuales. Basándose en superar la incompatibilidad entre el arte y la pornografía, así como explorar la conexión distintiva entre la idea de eros democrático y un modelo más igualitario de pornografía gay, este artículo destaca la capacidad transformadora del ‘arte pornográfico’ para desafiar categorías establecidas.
As same sex marriage emerged at centre of the social and political debate in Portugal, the film Hero, Captain, and Stranger (2009), by João Pedro Vale (JPV) and Nuno Alexandre Ferreira (NAF), intersected art, identity politics and pornography in a manner hitherto unseen in Portugal. A homoerotic adaptation of Herman Melville’s 1851 novel Moby-Dick; or, The Whale, the film confronts a series of aesthetical and political taboos (and prejudices) which have never been analysed in depth despite their topicality. Initially conceived to survey the references to Portuguese seaman from Massachusetts in Herman Melville’s novel, the project by JPV and NAF is an irreverent provocation to a ‘semi-peripheral’ milieu, which still denied juridical recognition of homosexual marriage thirty-five years after the demise of the dictatorial regime (1926-1974). Basing itself on overcoming the incompatibility between art and pornography, as well as exploring the distinctive connection between the idea of democratic eros and a more egalitarian model of gay pornography, this article highlights the transformative capacity of ‘pornographic art’ to challenge established categories. It unveils a nuanced landscape that encourages a reevaluation of societal norms and moral dichotomies, ultimately facilitating a more inclusive and expansive comprehension of human desire.
Keywords/Subjects:
João Pedro Vale
Nuno Alexandre Ferreira
arte
pornografía
matrimonio personas mismo sexo
novela Moby-Dick
art
pornography
same sex marriage
Knowledge area:
CDU: Ciencias sociales
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.21134/mhjournal.v15i.2096
Appears in Collections:
Miguel Hernández Communication Journal Núm.15 (2024)



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???