Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/32060

Un “hombre fatal” desnudo para matar: estética y política del criminal queer en El desconocido del lago, de Alain Guiraudie

Title:
Un “hombre fatal” desnudo para matar: estética y política del criminal queer en El desconocido del lago, de Alain Guiraudie
Authors:
Marconi Pereira, Dieison
Machado Ramos de Almeida, Gabriela
Editor:
Universidad Miguel Hernández de Elche
Issue Date:
2024-01-31
URI:
https://hdl.handle.net/11000/32060
Abstract:
El artículo interroga la figura del criminal queer en el cine, buscando ubicarlo políticamente como un sujeto que produce desplazamientos en los proyectos igualitarios y asimilacionistas del contemporáneo a través de la celebración de la negatividad, de el desorden, de lo extrañamiento, de la pulsión de muerte y de una ética anti-comunidad. El movimiento del trabajo es acercar la idea de criminalidad queer a un léxico ampliado de la vertiente negativa de los estudios queer, discutiendo menos el acto criminal en su materialidad real, y más su apariencia, a menudo injustificable en las narrativas de las películas mismas, como un recurso estético capaz de producir una cierta reflexión política. Para este ejercicio, movilizamos la película El desconocido del lago (2013), de Alain Guiraudie, cuyo protagonista encarna a un “hombre fatal” que perturba el onírico paisaje estival de un lago europeo, cometiendo asesinatos y fracturando la lógica comunitaria que existe entre los homosexuales frecuentadores del lugar.
The article investigates the figure of the queer criminal in the cinema, placing it politically as an individual who produces displacements in egalitarian and assimilationist projects that are in force in the contemporary, by celebrating negativity, disorder, defamiliarization, death drive and an anti-communitarian ethics. The purpose of the paper is to approximate the idea of queer criminality to an extended lexicon arising from the negative perspective of queer studies, discussing not exactly the criminal act in its actual materiality but more its emergence as an aesthetic resource that is able to deliver certain political pensiveness, even if the criminal act is often unjustifiable in the narratives of the films themselves. For such, we resorted to the film Stranger by the Lake (2013), by Alain Guiraudie, in which the protagonist personifies a “homme fatal” who disturbs the oneiric summer landscape by an European lake, committing murders and fracturing the local communitarian logic between gay men who hang out at the site.
Keywords/Subjects:
estudios queer
cine queer
criminal queer
El desconocido del lago
queer studies
queer cinema
queer criminal
A stranger by the lake
Knowledge area:
CDU: Ciencias sociales
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.21134/ mhjournal.v15i.2087
Appears in Collections:
Miguel Hernández Communication Journal Núm.15 (2024)



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???