Please use this identifier to cite or link to this item:
https://hdl.handle.net/11000/31327
Spanish Validation of the Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) in Children Aged 8-12
Title: Spanish Validation of the Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) in Children Aged 8-12 |
Authors: ESPADA, JOSE P. Gonzálvez, María T. Fernández-Martínez, Iván Orgilés, Mireia Morales, Alexandra |
Editor: Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias |
Department: Departamentos de la UMH::Ciencias del Comportamiento y salud |
Issue Date: 2022 |
URI: https://hdl.handle.net/11000/31327 |
Abstract:
Background: The Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) is one of the few well-established available
measures designed to assess childhood depression. The objective of the present study was to assess the psychometric
properties and explore the differential item functioning (DIF) of the SMFQ in a community sample of Spanish children.
Gender and age differences in SMFQ scores were also analyzed. Method: The sample included 824 students aged 8-12
years (Mage = 9.64, SD = 1.2) recruited from four public and private schools in urban areas in the southeast of Spain.
Results: Findings from factor analysis and Polytomous Rasch analysis supported a unidimensional interpretation of
the SMFQ, thereby replicating findings across cultures and languages. The SMFQ had good reliability, and test-retest
analysis indicated fair to good temporal stability. Evidence of construct validity was provided by a path diagram of
the SMFQ and SDQ subscales. No age or gender differences in the SMFQ scores were observed. However, two items
(3 and 11) exhibited gender-related DIF. Conclusions: The use of SMFQ sum-scores as a continuous measure of the
severity of depressive symptoms can be supported. The measure shows promise as brief, reliable, valid instrument for
the assessment of depressive symptoms in Spanish children.
Antecedentes: El Cuestionario Breve de Estado de Ánimo y Sentimientos (SMFQ, por sus siglas en inglés) es una de
las pocas medidas bien establecidas para evaluar la depresión infantil. Este estudio evalúa las propiedades psicométricas
y explora el funcionamiento diferencial de los ítems (DIF) del SMFQ en una muestra comunitaria de niños españoles.
Método: La muestra incluyó 824 escolares de 8 a 12 años (Medad = 9.64, DT = 1.2) de cuatro colegios públicos
y privados del sureste de España. Resultados: Los hallazgos del análisis factorial y el análisis de Rasch politómico
respaldaron una interpretación unidimensional del SMFQ. El SMFQ tuvo una buena consistencia interna y el análisis
test-retest indicó una estabilidad temporal de regular a buena. Se examinaron las evidencias sobre la validez de constructo
mediante un diagrama de ruta de las subescalas SMFQ y SDQ, sin diferencias en el SMFQ por edad y sexo. Sin embargo,
dos ítems presentaron DIF relacionada con el género. Conclusiones: Se respalda el uso de las puntuaciones sumatorias
del SMFQ como una medida continua de la gravedad de los síntomas depresivos. La medida se muestra prometedora
como instrumento breve, fiable y válido para la evaluación de los síntomas depresivos en niños españoles.
|
Keywords/Subjects: short mood and feelings questionnaire depression psychometric properties assessment children depresión propiedades psicométricas evaluación niños |
Knowledge area: CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Type of document: application/pdf |
Access rights: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
DOI: https://doi.org/10.7334/psicothema2022.54 |
Appears in Collections: Artículos Ciencias del Comportamiento y Salud
|
???jsp.display-item.text9???