Abstract:
Background: Individual differences in the capacity to delay gratifi cation
explain considerable variability in adult life outcomes related to health,
psychological well-being, and social relationships. Although individual
differences in delay of gratifi cation begin to emerge in adolescence, few
studies have tried to evaluate this construct in adolescents, especially in
Spanish. The goal of this study was to validate the Delaying Gratifi cation
Inventory and to analyse its psychometric properties in Spanish
adolescents. Method: Using a sample of 695 adolescents (M = 15.18, SD =
1.22) between 13 and 18 years old, the factor structure, internal consistency
and reliability were tested. Results: The analyses showed an adequate fi t
to the original model (χ2 (550) = 1671.59, CFI = .92, TLI = .92, RMSEA =
.063, 95% CI [.063, .071]), and appropriate internal consistency (α = .80).
The ability to delay gratifi cation was directly and moderately associated
with self-control and self-consciousness, and inversely and moderately
related with depression and psychological diffi culties. Conclusion: This
study provides new data on a tool for assessing the ability to delay reward
in Spanish adolescents, a key regulatory ability to prevent unhealthy highrisk
behaviours that are associated with serious health, psychological, and
social problems.
Validación española del Inventario de Gratifi cación Demorada en
adolescentes. Antecedentes: la demora de la recompensa es una habilidad
con un papel relevante en conductas de riesgo frecuentes en la adolescencia,
como el uso de sustancias o el sexo sin protección. Sin embargo, pocos
estudios están dirigidos a evaluar este constructo en adolescentes. El
objetivo fue validar el Delaying Gratifi cation Inventory y analizar sus
propiedades psicométricas en adolescentes españoles. Método: con una
muestra de 695 adolescentes de 13 a 18 años (M = 15,18, DT = 1,22) se
analizó la estructura factorial, la fi abilidad y la validez del instrumento.
Resultados: los análisis mostraron un ajuste adecuado al modelo original
(χ2 (550) = 1671,59, CFI = ,92, TLI = ,92, RMSEA = ,06, IC del 95%:
[,063, ,071]) y una consistencia interna adecuada (α = ,80). La capacidad
de retrasar la gratifi cación se asoció directa y moderadamente con
autocontrol y autoconciencia, e inversa y moderadamente con depresión
y difi cultades psicológicas. Conclusión: este estudio aporta nuevos datos
sobre una herramienta válida y fi able para evaluar la capacidad de retrasar
la recompensa en adolescentes españoles, una habilidad regulatoria clave
para prevenir conductas de riesgo asociadas a problemas graves de salud,
psicológicos y sociales.
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