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The impact of the initial COVID-19 lockdown on the mental health and lifestyle of children in Turkey


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Title:
The impact of the initial COVID-19 lockdown on the mental health and lifestyle of children in Turkey
Authors:
Morgül, Evren
Kallitsoglou, Angeliki  
Essau, Cecilia  
Editor:
Universidad Miguel Hernández de Elche
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2023-09
URI:
https://hdl.handle.net/11000/29803
Abstract:
The COVID-19 lockdown and subsequent school closures increased children’s mental health difficulties and associated risk of school exclusion. The present study examined the changes in children’s daily habits, and emotional and behavioral symptoms during the first national lockdown in 2020 as compared to before. A total of 854 caregivers living in Turkey with children aged 5 to 12 years completed a survey. The results showed that children spent significantly more time using screens, and less time engaging in physical activity during the lockdown compared to before. Additionally, one in three children were reported as feeling bored. Approximately half of the children were reported to show signs of nervousness, anger, anxiety, worry, restlessness, irritability, argumentativeness, and fear of infection. The children whose caregivers reported more family coexistence difficulty, higher risk of COVID-19 infection, poorer mental health, and high parenting role stress experienced higher levels of emotional and behavioral difficulties during the lockdown as compared to before. Children’s pandemic-related emotional symptoms increased with age. Our findings suggested that the COVID-19 lockdown in Turkey had a negative impact on children’s socioemotional and behavioral wellbeing with pre-adolescents being at higher risk of emotional change during the lockdown. These findings can guide early prevention and intervention programs to address child mental health symptoms in Turkey.
Impacto del confinamiento por COVID-19 en los cambios de salud mental de los niños en Turquía. La pandemia de la COVID-19 y el posterior cierre de las escuelas aumentaron las dificultades de salud mental de los niños y el riesgo asociado de exclusión escolar. El presente estudio examinó los cambios en los hábitos diarios de los niños y los síntomas emocionales y conductuales durante el primer cierre nacional de 2020 en comparación con el anterior. Un total de 854 cuidadores que viven en Turquía con niños de 5 a 12 años completaron una encuesta. Los resultados mostraron que los niños pasaron significativamente más tiempo usando pantallas y menos tiempo realizando actividades físicas durante ese tiempo en comparación con el anterior. Además, el 78,5% de los niños fueron reportados por sus cuidadores como aburridos. Aproximadamente la mitad de los niños mostraron signos de nerviosismo, enfado, ansiedad, preocupación, inquietud, irritabilidad, discusiones y miedo a las infecciones. Los hijos de los cuidadores que declararon tener más dificultades de convivencia familiar, peor salud mental y un elevado estrés en el rol de padres experimentaron mayores niveles de dificultades emocionales y de comportamiento durante el encierro en comparación con los anteriores. El alto riesgo de infección por COVID-19 por parte de los cuidadores se asoció con mayores niveles de dificultades emocionales y conductuales en los niños durante el encierro que antes. Nuestros resultados sugieren que el bloqueo por COVID-19 en Turquía tuvo un impacto negativo en el bienestar socioemocional y conductual de los niños
Keywords/Subjects:
COVID-19
children
families
psychological impact
lockdown
school closure
Turkey
niños, familias
familias
impacto psicológico
cierre de escuelas
Turquía
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI:
https://doi.org/10.21134/rpcna.2023.10.3.4
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 10, Nº 3 (Sept. 2023)



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