Abstract:
Marco teórico: La Inteligencia Emocional (IE), las estrategias de afrontamiento y la edad parecen jugar un papel importante en la aparición de sintomatología ansiosa, depresiva y de estrés, siendo todos ellos síntomas con una gran prevalencia y repercusión en España. Es por ello que estas variables se convierten en aspectos clave a considerar en relación a la salud mental. Por ello, el objetivo de este trabajo pretende comprobar si las habilidades de IE, el afrontamiento y la edad resultan predictores significativos de la psicopatología.
Método: Participaron 256 españoles, evaluados en sintomatología ansiosa, depresiva y estrés (DASS-21), IE (TMMS-24) y afrontamiento (CAE). Se llevaron a cabo correlaciones de Pearson y modelos de regresiones jerárquicas (MRJ).
Resultados: Los MRJ evidenciaron que una menor edad, menos claridad y altos niveles en atención, expresión emocional y autofocalización negativa predicen la ansiedad y el estrés, mientras que la depresión estuvo predicha por una alta atención y autofocalización y una baja claridad.
Conclusiones: Señalamos la relevancia de la IE y el afrontamiento orientado a las emociones en la predicción de la psicopatología.
Introduction: Emotional Intelligence (EI), coping strategies and age seem to play an important role
in the appearance of anxious, depressive and stress symptoms, all of which are symptoms with a high
prevalence and repercussion in Spain. This is why these variables become key aspects to consider in
relation to mental health. Therefore, the aim of this study is to test whether EI skills, coping and age are
significant predictors of psychopathology.
Methods: 256 Spaniards aged 18 to 83 years old (M = 39,37; SD = 12,37), from which 74.60%
were women participated in the study and were assessed on anxious, depressive and stress symptoms
(DASS-21), EI (TMMS-24) and coping (CAE). Pearson correlations and hierarchical regression models
(HRM) were carried out.
Results: The younger participants, who presented higher levels of attention and emotional expression,
lower levels of clarity and negative autofocalization presented a higher probability of having symptoms
of anxiety and stress. Meanwhile, high scores in emotional attention and in autofocalization, and
low scores in clarity increased the probability of depression.
Conclusions: We point to the relevance of EI and emotion-oriented coping in relation to psychopathology,
which results to be a valious data when it comes to designing interventions to prevent or
reduce mental health problems.
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