Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/27532

Adaptación transcultural y validación al contexto español de la escala Jefferson Scale of Attitude toward Physician an Nurse Collaboration (JSAPNC)


Thumbnail

View/Open:
 QUINTANA LORENZO, MARÍA LUANA.pdf

1,39 MB
Adobe PDF
Share:
Title:
Adaptación transcultural y validación al contexto español de la escala Jefferson Scale of Attitude toward Physician an Nurse Collaboration (JSAPNC)
Authors:
Quintana Lorenzo, María Luana
Tutor:
Verdú Soriano, José
Editor:
Universidad Miguel Hernández
Issue Date:
2022-06-17
URI:
https://hdl.handle.net/11000/27532
Abstract:
Objetivos: Traducir y adaptar la escala Jefferson Scale of Attitude toward Physician and Nurse Collaboration (JSAPNC) al contexto español, así como evaluar las propiedades psicométricas (validez y fiabilidad) de la versión española. Materiales y métodos: Este proyecto se estructura en 2 etapas: 1ª Etapa: Traducción-retrotraducción y adaptación transcultural de la escala JSAPNC, evaluación de la validación de contenido mediante el cálculo de los CVI-E, CVI-I, y CVI-T con el concurso de 10 expertos, realización de un pretest en población diana y evaluación de la validez facial. 2ª Etapa: Estudio de diseño transversal para obtener una muestra de validación y evaluación de las propiedades psicométricas de la escala obtenida en la 1ª etapa. La población a estudio serán los Médicos y Enfermeras pertenecientes a la Gerencia de Atención Primaria de Gran Canaria, captados mediante un muestreo de conveniencia. La recogida de datos se realizará a través de un cuestionario online donde se recogerán diferentes variables a estudio y la versión española de la JSAPNC. Para evaluar la validez de constructo se realizará análisis factorial exploratorio y confirmatorio mediante el software FACTOR©. Se evaluará la fiabilidad interna mediante el cálculo de los índices ORION, el coeficiente alfa de Cronbach y el coeficiente Omega, así como la estabilidad temporal mediante el coeficiente de correlación intraclase. Se realizará adicionalmente un análisis inferencial para las variables recogidas y la escala finalmente obtenida.
Background: The study of interdisciplinary-interprofessional collaboration between nurses and doctors is an important topic, as effective interprofessional collaboration is related to good health outcomes in patients and beneficial effects for healthcare staff. Currently, there is no validated tool in our country that assesses interdisciplinary-interprofessional collaboration between nurses and doctors in Primary Care. Aims: To translate and adapt the Jefferson Scale of Attitude toward Physician and Nurse Collaboration (JSAPNC) to the Spanish context, as well as to evaluate the psychometric properties (validity and reliability) of the Spanish version. Materials and methods: This project is structured in 2 stages: 1st Stage: Translation-retrotranslation and cross-cultural adaptation of the JSAPNC scale, evaluation of the content validation by calculating the CVI-E, CVI-I, and CVI-T with the help of 10 experts, carrying out a pretest in a target population and evaluating face validity. Stage 2: Cross-sectional design study to obtain a validation sample and evaluate the psychometric properties of the scale obtained in Stage 1. The study population will be doctors and nurses belonging to the Primary Care Management of Gran Canaria, selected by means of convenience sampling. Data collection will be carried out by means of an online questionnaire where different variables to be studied and the Spanish version of the JSAPNC-e will be collected. To assess construct validity, exploratory and confirmatory factor analysis will be carried out using FACTOR© software. Internal reliability will be assessed by calculating the ORION scores, Cronbach's alpha and the Omega coefficients, as well as temporal stability by means of the intraclass correlation coefficient. In addition, an inferential analysis will be carried out for the variables collected and the scale finally obtained.
Keywords/Subjects:
Relaciones interprofesionales
Colaboración intersectorial
Estudios de validación
Encuestas
Relaciones médico-enfermera
Interprofessional Relations
Intersectoral Collaboration
Validation Studies as Topic
Surveys and Questionnaires,
Physician-Nurse Relations.
Knowledge area:
CDU: Ciencias aplicadas: Medicina
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
Appears in Collections:
Materiales Docentes - M. U de Investigación en Atención Primaria



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???