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dc.contributor.authorPérez Nieto, Esther-
dc.date.accessioned2022-03-28T11:22:19Z-
dc.date.available2022-03-28T11:22:19Z-
dc.date.created2022-01-31-
dc.identifier.citationVol. 13 (2022)es_ES
dc.identifier.issn1989-8681-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11000/26396-
dc.description.abstractThe intention of this paper is to exam-ine the characteristics and motivations of an observational documentary film made in the last decade by two Spanish female directors in Mexico. To this end, the last two feature films by each of them have been taken as objects of analysis: El cuarto desnudo (2013) and Una corriente salvaje (2018) by Nuria Ibáñez; El Remo-lino (2016) and La Mami (2019) by Laura Herrero. Their form choices evidence a point of view which calls into question the documentary’s ability to portray real-ity in an objective way. In accordance with the characteristics that Bill Nichols (2001) attributes to the different modes of documentary, the films of both directors avoid an expository narrative and are inscribed in an approach to reality that evolves from a subtle participatory presence to a disappearance of its traces, adopting an observational attitude. Initially, a socio-cultural interpretation was carried out based on a formal analysis of the spaces. This was followed by an experiential analysis of these directors’ involvement in the production process of their films, with attention to different cultural aspects of Mexican societyes_ES
dc.description.abstractEl objetivo de este texto es poner en relación las características y motivaciones de un cine documental observacional realizado en la úl-tima década por dos directoras españolas en México. Para ello, se han tomado como obje-tos de análisis los dos últimos largometrajes de cada una: El cuarto desnudo (2013) y Una corriente salvaje (2018) de Nuria Ibáñez; El Remolino (2016) y La Mami (2019) de Laura Herrero. Sus elecciones formales evidencian un punto de vista, lo que pone en cuestión la capacidad del documental para retratar la realidad de manera objetiva. De acuerdo con las características que Bill Nichols (2001) atribuye a los diferentes modos del docu-mental, el cine de ambas directoras evita una enunciación expositiva y se inscribe en un acercamiento a la realidad que evoluciona desde una sutil presencia participativa hasta un borrado de las huellas de esta, adoptando una ac-titud de observación. Se ha llevado a cabo, en primer lugar, una interpretación sociocultural a partir de un análisis formal de los espacios. A este le sigue un análisis de corte vivencial, y también con atención a distintos aspectos culturales de la sociedad mexicana, sobre la implicación de estas directoras en el proceso de producción de sus películases_ES
dc.formatapplication/pdfes_ES
dc.format.extent18es_ES
dc.language.isospaes_ES
dc.publisherUniversidad Miguel Hernández de Elchees_ES
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses_ES
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/*
dc.subjectdocumentary filmes_ES
dc.subjectBill Nicholses_ES
dc.subjectobservational modees_ES
dc.subjectparticipatory modees_ES
dc.subjectMexicoes_ES
dc.subjectpoint of view”es_ES
dc.subject.otherCDU::3 - Ciencias socialeses_ES
dc.titleFormas de un nuevo cine observacional en Méxicoes_ES
dc.title.alternativeShaping a New Observational Cinema in MexicoFour Portraits by Nuria Ibáñez and Laura Herreroes_ES
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees_ES
dc.identifier.doi10.21134/mhjournal.v13i.1442-
dc.relation.publisherversionhttps://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1442-
Appears in Collections:
Miguel Hernández Communication Journal Núm.13 (2022)


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