Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/31327

Spanish Validation of the Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) in Children Aged 8-12


Thumbnail

View/Open:
 aportacion 7.pdf

1,28 MB
Adobe PDF
Share:
Title:
Spanish Validation of the Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) in Children Aged 8-12
Authors:
ESPADA, JOSE P.  
Gonzálvez, María T.  
Fernández-Martínez, Iván  
Orgilés, Mireia  
Morales, Alexandra  
Editor:
Colegio Oficial de Psicólogos del Principado de Asturias
Department:
Departamentos de la UMH::Ciencias del Comportamiento y salud
Issue Date:
2022
URI:
https://hdl.handle.net/11000/31327
Abstract:
Background: The Short Mood and Feelings Questionnaire (SMFQ) is one of the few well-established available measures designed to assess childhood depression. The objective of the present study was to assess the psychometric properties and explore the differential item functioning (DIF) of the SMFQ in a community sample of Spanish children. Gender and age differences in SMFQ scores were also analyzed. Method: The sample included 824 students aged 8-12 years (Mage = 9.64, SD = 1.2) recruited from four public and private schools in urban areas in the southeast of Spain. Results: Findings from factor analysis and Polytomous Rasch analysis supported a unidimensional interpretation of the SMFQ, thereby replicating findings across cultures and languages. The SMFQ had good reliability, and test-retest analysis indicated fair to good temporal stability. Evidence of construct validity was provided by a path diagram of the SMFQ and SDQ subscales. No age or gender differences in the SMFQ scores were observed. However, two items (3 and 11) exhibited gender-related DIF. Conclusions: The use of SMFQ sum-scores as a continuous measure of the severity of depressive symptoms can be supported. The measure shows promise as brief, reliable, valid instrument for the assessment of depressive symptoms in Spanish children.
Antecedentes: El Cuestionario Breve de Estado de Ánimo y Sentimientos (SMFQ, por sus siglas en inglés) es una de las pocas medidas bien establecidas para evaluar la depresión infantil. Este estudio evalúa las propiedades psicométricas y explora el funcionamiento diferencial de los ítems (DIF) del SMFQ en una muestra comunitaria de niños españoles. Método: La muestra incluyó 824 escolares de 8 a 12 años (Medad = 9.64, DT = 1.2) de cuatro colegios públicos y privados del sureste de España. Resultados: Los hallazgos del análisis factorial y el análisis de Rasch politómico respaldaron una interpretación unidimensional del SMFQ. El SMFQ tuvo una buena consistencia interna y el análisis test-retest indicó una estabilidad temporal de regular a buena. Se examinaron las evidencias sobre la validez de constructo mediante un diagrama de ruta de las subescalas SMFQ y SDQ, sin diferencias en el SMFQ por edad y sexo. Sin embargo, dos ítems presentaron DIF relacionada con el género. Conclusiones: Se respalda el uso de las puntuaciones sumatorias del SMFQ como una medida continua de la gravedad de los síntomas depresivos. La medida se muestra prometedora como instrumento breve, fiable y válido para la evaluación de los síntomas depresivos en niños españoles.
Keywords/Subjects:
short mood and feelings
questionnaire
depression
psychometric properties
assessment
children
depresión
propiedades psicométricas
evaluación
niños
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.7334/psicothema2022.54
Appears in Collections:
Artículos Ciencias del Comportamiento y Salud



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???