Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/4972

Socioemotional development in children with callous-unemotional traits: A case study of a multimodal intervention


Thumbnail

View/Open:
 08_1.pdf
208,1 kB
Adobe PDF
Share:
Title:
Socioemotional development in children with callous-unemotional traits: A case study of a multimodal intervention
Authors:
Gallego Matellán, María del Mar
López Romero, Laura
León Mejía, Ana C.
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2019-01
URI:
http://hdl.handle.net/11000/4972
Abstract:
A subgroup of children with conduct disorder (CD) has callous unemotional traits (CU, e.g., lack of empathy, caring behaviours and remorse), which predicts a negative evolution of this disorder. Responses to empirically supported interventions are very low in children with CD and CU traits. This case study presents an individualized intervention with an 11-year-old child who shows a stable and aggressive pattern of disruptive behaviour (CD and attention-deficit/hyperactivity disorder) and severe CU traits. The goals of the intervention focused on both emotion recognition and parent training. The results of the treatment presented in this case study show advances in socioemotional development along with a decrease of problematic conduct, which improve the child’s ability to adapt to his environment. The need of personalizing and adjusting treatments aimed at modifying problematic conduct in children with CU is discussed to shed light on future approaches to clinical intervention. Keywords: callous-unemotional traits; conduct disorder; parent training; emotional recognition; attention-deficit/hyperactivity disorder.
Desarrollo socioafectivo de un niño con insensibilidad emocional: un estudio de caso. Un subgrupo de niños con problemas de conducta (PC) presenta también rasgos de insensibilidad emocional (falta de empatía, culpa y ausencia de conducta de cuidado) que predicen una evolución negativa del trastorno. Estos niños muestran baja respuesta a las intervenciones con apoyo empírico para los PC. Este estudio de caso presenta el tratamiento de un niño de 11 años con un comportamiento disruptivo severo (conducta problemática y TDAH) y pronunciados rasgos de insensibilidad emocional. Los objetivos de la intervención se centraron en el entrenamiento en reconocimiento emocional y en el entrenamiento parental. Los resultados del tratamiento muestran mejoras en el desarrollo socioafectivo del niño y disminución de las conductas problemáticas favoreciendo su adaptación al entorno. Se discute la necesidad de adaptar los tratamientos para modificar las conductas problema en los niños con insensibilidad emocional. Palabras clave: insensibilidad emocional; problemas de conducta; entrenamiento parental; reconocimiento emocional; déficit de atención con hiperactividad.
Keywords/Subjects:
insensibilidad emocional
problemas de conducta
entrenamiento parental
reconocimiento emocional
hiperactividad
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI:
http://doi.org/10.21134/rpcna.2019.06.1.8
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 6, Nº 1 (Enero - Abril 2019)



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???