Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/36597
Exploración del trastorno del espectro autista (tea): el impacto del arte y el rol de la familia en su desarrollo
Título : Exploración del trastorno del espectro autista (tea): el impacto del arte y el rol de la familia en su desarrollo |
Autor : Jándula Justicia, Blanca |
Editor : Universidad Miguel Hernández de Elche |
Departamento: Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas |
Fecha de publicación: 2023 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/36597 |
Resumen :
Este estudio revisa la evolución del concepto del Trastorno del Espectro Autista (TEA) con énfasis en avances recientes y en la relación entre el autismo y el arte, un área donde personas con TEA suelen demostrar habilidades destacadas. Es fundamental comprender que el autismo no es una enfermedad,... Ver más
This study reviews the evolution of the concept of Autism Spectrum Disorder (ASD) with an emphasis on recent advances and the relationship between autism and art, an area where people with ASD often demonstrate outstanding abilities. It is essential to understand that autism is not a disease, but a different way of being and perceiving the world; children with ASD have a unique development and need support through adjustments in attitudes and approaches. The work is organized into key sections: a theoretical framework that includes background and foundations on autism, the objectives of the study, and recommendations for teachers and families to effectively support children with ASD. Emotional education stands out as a fundamental aspect, since it fosters social skills in these children, helping them to interact and participate in society. Family involvement and the use of artistic strategies are presented as pillars for their comprehensive development and well-being. In the conclusions, the implications of these approaches in improving the quality of life of people with ASD are addressed.
|
Palabras clave/Materias: TEA Educación Familia Arte Desarrollo cognitivo ASD Education Family Art Cognitive Development |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Publicado en: Revista Nuevas Tendencias en Antropología, nº14, 2023, pp. 135-154 |
Aparece en las colecciones: 2023- Número 14
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.