Título : Propuesta prevención del acoso escolar: rendimiento académico e inteligencia emocional |
Autor : Ferrero Soriano, Regina |
Tutor: Estévez-García, J. Francisco  |
Editor : Universidad Miguel Hernández |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2024-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32907 |
Resumen :
El acoso escolar o bullying afecta a un tercio de la población estudiantil. El objetivo del presente trabajo es desarrollar una propuesta de prevención del acoso escolar. Tras una revisión de la literatura científica se puede definir acoso escolar, su tipología y sus protagonistas. También se conce... Ver más
Bullying affects one third of the student population. The objective of this work is to develop a proposal for the prevention of school bullying. After a review of the scientific literature, school bullying can be defined, its typology and its protagonists. Academic performance and emotional intelligence are also conceptualized. A relationship is established between the three: academic performance is low if there is school bullying, if emotional intelligence is worked on, violence situations decrease, which is intended to lead to an increase in academic performance. A simple review of three school bullying prevention programs is carried out: TEI, KiVa and the AVE Program. The bullying prevention proposal consists of a training day for teachers (tutor teachers) with the participation of specialists in school bullying, emotional intelligence and conflict management and five tutoring sessions in which aspects such as empathy or assertiveness will be worked on. The main limitation is the non-implementation of the proposal
|
Notas: Especialidad: Familia profesional en servicios sociosanitarios e intervención sociocomunitaria |
Palabras clave/Materias: Acoso escolar Bullying Inteligencia emocional Rendimiento académico |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas
|