Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem:
https://hdl.handle.net/11000/32653
Inclusión en la educación STEM a través del diseño universal de aprendizaje: una revisión sistemática
Título : Inclusión en la educación STEM a través del diseño universal de aprendizaje: una revisión sistemática |
Autor : Aracil Pedraza, Cristina |
Tutor: Perea, Carmen |
Editor : Universidad Miguel Hernández |
Departamento: Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas |
Fecha de publicación: 2024-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32653 |
Resumen :
El término Diseño Universal de Aprendizaje (DUA) aparece para realizar aportes significativos a la eliminación de las barreras para el aprendizaje en las aulas. La finalidad del presente trabajo es determinar si es posible la aplicación real y efectiva del Diseño Universal de Aprendizaje en las dis... Ver más
The term Universal Design for Learning (UDL) appears to make significant contributions to the elimination of barriers to learning in the classroom. The purpose of this paper is to determine whether the real and effective application of Universal Design for Learning in the different educational stages in the scientific-technological field (STEM) is possible in order to produce a transversal inclusion, determining the strengths and shortcomings that currently exist. To achieve this objective, a search was carried out in Scopus, Web of Science and SciELO for articles in Spanish and English. After eliminating duplicate works and applying the inclusion and exclusion criteria, 45 articles were finally obtained. The results show that there is a need for the implementation of the Universal Design for Learning philosophy by teachers and supported by the institutions. It is also concluded that ICTs can play a relevant role in the success of inclusive education in a holistic way. Future research could shed light on the topic, as there is little scientific production on the subject
|
Notas: Especialidad: Matemáticas |
Palabras clave/Materias: Diseño Universal para el Aprendizaje STEM Inclusión |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
Aparece en las colecciones: TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas
|
La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.