Título : Análisis y estrategias frente al acoso escolar y ciberacoso en España: perfiles y propuestas de respuestas educativa |
Autor : Amorós Candela, Aloma |
Tutor: Estévez García, Jesús Francisco |
Editor : Universidad Miguel Hernández |
Departamento: Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas |
Fecha de publicación: 2024-06 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/32648 |
Resumen :
El acoso escolar y el ciberacoso representan una realidad preocupante en España, afectando a miles de estudiantes y dejando huellas devastadoras en las víctimas. A pesar de que anteriormente se normalizaban estos comportamientos como parte del crecimiento, hoy en día existe una mayor concienciación... Ver más
Bullying and cyberbullying are a worrying reality in Spain, affecting thousands of students and leaving devastating marks on the victims. Although these behaviors were previously normalized as part of growing up, today there is greater awareness thanks to social mobilization, research, and the work of educational institutions. However, much remains to be done. Teacher training is essential to improve understanding of the problem, develop more effective intervention strategies, and create a positive classroom climate. This work proposes to carry out a bibliographic review of the profiles involved in bullying and existing prevention programs, with the aim of developing a training plan for secondary school teachers that focuses on the development of emotional intelligence and the recognition of different types of bullying, through the realization of 10 training sessions at the beginning of the school year. The program aims to provide teachers with the necessary tools to prevent and address bullying effectively, creating a safe and respectful learning environment for all students
|
Notas: Especialidad: Servicios sociosanitarios e intervención sociocomunitaria |
Palabras clave/Materias: Acoso escolar Formación profesorado Prevención Intervención Perfiles Inteligencia emocional |
Área de conocimiento : CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/masterThesis |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas
|