Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/32072

Relación entre los problemas de atención / conducta disruptiva y las dificultades al generar reglas


Vista previa

Ver/Abrir:
 2339_1-2-2.pdf

204,89 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Relación entre los problemas de atención / conducta disruptiva y las dificultades al generar reglas
Autor :
Muñoz-Manzano, Lydia
Fernández-Parra, Antonio  
Editor :
Universidad Miguel Hernández de Elche
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2024-05
URI :
https://hdl.handle.net/11000/32072
Resumen :
La búsqueda de un mecanismo psicológico, que explique los patrones de comportamiento alterados en discentes con trastornos atencionales y con comportamiento disruptivo, parece concluir en la existencia de déficit de inhibición de respuesta, pero las tareas de laboratorio utilizadas para su evaluaci...  Ver más
Relationship between attention problems / disruptive behaviour and difficulties in generating rules. The search for a psychological mechanism to explain the altered behavior patterns in learners with attentional and / or disruptive disorders seems to conclude that there is a deficit of response inhibition, but the laboratoty tasks used for their evaluation only allow us to infer this difficulty, without stating whether it is related to problems of rule generation/updating or instructional follow-up. The aim of this study is to identify whether response inhibition deficit, is related to rule generation or tracking problems, using the Dood Opening Task (DOT), with basic instructions and with effective rule. From an initial sample of 395 primary school students, 62 participants were selected, 36 boys (58%) and 26 girls (41%), aged 6-12 years (M = 8.77; SD = 1.89), using a quasi-experimental design with two groups. The disruptive group consisted of 31 participants with attention problems and/or disruptive behaviours and the control group was constituted of 31 participants randomly selected, using the matching method, from among those who did not display such problems. The results found response perseveration in the DOT with basic instructions and difficulties in generating rules, in the disruptive group, but no significant differences were identified in the DOT with effective rule, as both groups followed the instruction provided.
Palabras clave/Materias:
inhibición de respuesta
perseveración de respuesta
generación de reglas
seguimiento de reglas
response inhibition
response perseveration
rule generation
rule tracking
Área de conocimiento :
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
https://doi.org/10.21134/rpcna.2024.11.2.4
Publicado en:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 11, Nº 2 (Mayo 2024)
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 11, Nº 2 (Mayo 2024)



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.