Resumen :
Given the enormous influence of executive functions in school and life success, it is necessary to identify EF levels and address them in a reliable
way with tools accessible to practitioners. Two studies were conducted. In study 1, the psychometric properties of the Spanish version Children’s
Executive Functioning Inventory (CHEXI) in a representative sample of 1230 primary school students from 9 to 12 years old was investigated. According to Barkley’s hybrid model, CHEXI showed good fit indices on the two subscales: working memory and inhibition (Χ² =949.32, p < 0.001,
CFI = 0.98, TLI = 0.98, SRMR = 0.06, RMSEA = 0.05), as well as excellent internal consistency (ω ≥ 0.84–0.91; α ≥ 0.84–0.91). In study 2, the
efficacy of the CHEXI for the observation of EF deficits related to ADHD symptoms in children was analysed. Significant differences in parent-reported scores were observed between typically developing students and students diagnosed with ADHD (p = < 0.001, η2partial = 0.09 – 0.10).
The results showed that the CHEXI is a reliable instrument for measuring EF in Spanish children, and, it could be a useful tool for the identification
of ADHD in these ages
Validación y fiabilidad del Inventario de Función Ejecutiva Infantil (CHEXI) en alumnos españoles de primaria. Dada la enorme influencia de las funciones ejecutivas (FE) en el bienestar y el éxito escolar del alumnado de Educación Primaria, resulta necesario utilizar instrumentos que midan tales
variables que sean accesibles para todos los profesionales de la educación. Se realizaron dos estudios. En el estudio 1, se investigó las propiedades
psicométricas de la versión española del Inventario de Funcionamiento Ejecutivo Infantil (CHEXI) en una muestra representativa de 1230 alumnos
de primaria de 8 a 12 años. Siguiendo el modelo híbrido de Barkley, el CHEXI mostró unos buenos índices de ajuste en las dos subescalas: memoria de trabajo e inhibición (Χ ²=949.32, p < 0.001, CFI = 0.98, TLI = 0.98, SRMR = 0.06, RMSEA = 0.05), así como una excelente consistencia
interna (ω ≥ 0.84–0.91; α ≥ 0.84–0.91). En el estudio 2, se analizó la eficacia del CHEXI para la observación de los déficits de EF relacionados con
los síntomas del TDAH. Se observaron diferencias significativas en las puntuaciones informadas por los padres entre los estudiantes con desarrollo
típico y los estudiantes diagnosticados con TDAH (p = < 0.001, η2partial = 0.09 – 0.10). Los resultados mostraron que el CHEXI es un instrumento
fiable para medir las FEs en niños españoles, y podría ser una herramienta útil para la identificación del TDAH en estas edades
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