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Validation of the Children’s Inventory of Anger (ChIA) with a Mexican sample


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Título :
Validation of the Children’s Inventory of Anger (ChIA) with a Mexican sample
Autor :
Gallegos Guajardo, Julia
Ruvalcaba Romero, Norma
Chávez Amavizca, Ania
Editor :
Universidad Miguel Hernández de Elche
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2022-05-22
URI :
https://hdl.handle.net/11000/27622
Resumen :
The Children’s Inventory of Anger (ChIA) is a self-report measure that assesses the level of anger experienced by children and youth. Anger is a significant predictor of aggression, peer relationships difficulties and antisocial behavior; therefore, is crucial to have a valid and reliable measure to evaluate it. The purpose of this study was to validate the ChIA for the Mexican children (ChIA-M). Participants were 638 students (M = 9.8 years; SD = 1.51), 49% were females from primary and secondary Mexican public schools. The exploratory factor analysis supported the four-factor structure with a shared variance of 47.60%, but a different distribution of items. The confirmatory factor analysis indicated the model to be an acceptable fit with the data χ 2 (338) = 1089.75, p ≤ .001, NFI = .82; IFI = .907, CFI = .906, RMSEA = .047. Good internal consistency was obtained for Total score α = .94 and subscales: Frustration α = .90, Aggression α = .88 , Peer Relationships α = .76 and Authority Relations α = .81. Convergent and divergent validity was supported through positive and significant correlations with the Anger Inventory for Mexican Children and the negligible correlations with the Children Questionnaire of Positive Emotions. Results suggest that the Spanish version of the ChIA for Mexican population is a valid and reliable measure of child anger. However, attention should be paid to the cultural differences related to the experience of anger. Further research should continue evaluating the ChIA with clinical samples and children from different ages and regions in Mexico
Validación del Cuestionario del Enojo para Niños (ChIA) con una muestra mexicana. El Cuestionario del Enojo para Niños (ChIA) es un instrumento de autoinforme que evalúa el nivel de enojo experimentado por niños y jóvenes. El enojo es un predictor de la agresión, los problemas con pares y el comportamiento antisocial; por lo tanto, es crucial tener un instrumento válido y fiable. El propósito de este estudio fue validar el ChIA para niños mexicanos (ChIA-M). Los participantes fueron 638 estudiantes (M = 9.8 años; SD = 1.51), 49 % eran mujeres de escuelas primarias y secundarias públicas mexicanas. El análisis factorial exploratorio apoyó la estructura de cuatro factores con una varianza compartida de 47.60 %, pero una distribución diferente de ítems. El análisis factorial confirmatorio indicó que el modelo ajusta aceptablemente χ 2 (338) = 1089.75, p ≤ .001, NFI = .82; IFI = .907, CFI = .906, RMSEA = .047. Se obtuvo buena consistencia interna para Puntaje total α = .94 y subescalas: Frustración α = .90, Agresión α = .88, Relaciones con pares α = .76 y Relaciones con autoridad α = .81. Obtuvo evidencias de validez convergente y divergente con correlaciones positivas y significativas con el Inventario de Ira para Niños Mexicanos y correlaciones insignificantes con el Cuestionario de Emociones Positivas para Niños. Los resultados sugieren que la versión en español del ChIA para población mexicana es un instrumento válido y fiable del enfado infantil. Sin embargo, se debe prestar atención a las diferencias culturales relacionadas con la experiencia de enojo. Se sugiere seguir investigando el ChIA con muestras clínicas y niños de diferentes edades y regiones de México
Palabras clave/Materias:
scale
scale
emotion
children
factor structure
escala
emociones
enojo
niños
estructura factorial
Área de conocimiento :
. Psicología
Tipo documento :
application/pdf
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
https://doi.org/10.21134/rpcna.2022.09.2.6
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 9, Nº 2 (Mayo 2022)



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