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Development of a tool for Individual Aquatic Risk Management among children of 6-12 years (IARM-C).

Title:
Development of a tool for Individual Aquatic Risk Management among children of 6-12 years (IARM-C).
Authors:
De Martelaer, Kristine
Nerinckx, Wander
Buelens, Lise
van Rooijen, Martin
Hilhorst, Jarno
D’Hondt, Eva
Editor:
Universidad Miguel Hernández de Elche
Department:
Departamentos de la UMH::Ciencias del Deporte
Issue Date:
2022-04-29
URI:
https://hdl.handle.net/11000/27536
Abstract:
Background: When it comes to children’s competence in, on and around water, their risk management also plays an important role. For an optimal and save participation in aquatic recreation, there is a crucial need to communicate about a realistic perception of potential dangers in relation to one’s own actual and perceived aquatic skills. Goals: The aim of this study was to develop and validate a tool for Individual Aquatic Risk Management for Children (IARM-C) useful in both research and practice regarding water safety for elementary school children and their families, as offered in schools, by local communities and different (water) sport organisations. Method: The IARM-C tool was developed and validated in three subsequent phases: (1) a selection of relevant aquatic situations with possible risks for children based on the literature and discussed with experts, resulting in 10 aquatic situations that were drawn, (2) a pilot study with 22 children to test content (face) validity, and (3) a cross-sectional study with 70 children (6-12 years, 35 girls and 35 boys, 8.9 ± 2.0 years) recruited via convenience sampling in different (swimming) schools in Brussel (Belgium) to test their risk perception, assessment and decision making in these 10 situations. Results: For each of the 10 aquatic risk situations of the IARM-C, data collection was organised in a one-on-one interview in order to assist the child in completing the questionnaire. Six of the 10 pictures resulted in a correct risk perception for > 80% (range between 83-94%) of the children. For one drawn aquatic risk situation in the swimming pool context (i.e. falling on someone else), only 60% of the children gave a correct description of the situation. In the drawn open water aquatic risk situations, three pictures scored quite low (range between 49%-54%): warning flag at sea, dangerous objects and sandbank in the sea. Conclusions: The IARM-C tool, showing pictures of aquatic risk situations followed by three categories of questions (risk perception, assessment and decision making), is a useful instrument for further research and education purposes, especially for the swimming pool cases.
Desarrollo de una herramienta para la Gestión individual del riesgo acuático entre los niños de 6 a 12 años (IARM-C) Resumen Antecedentes: Cuando se trata de la competencia de los niños en, sobre y alrededor del agua, su competencia de riesgo también juega un papel importante. Para una participación óptima y segura en la recreación acuática, existe una necesidad crucial de comunicar una percepción realista de los peligros potenciales en relación con las propias habilidades acuáticas reales y percibidas. Objetivos: El objetivo de este estudio fue desarrollar y validar una herramienta para la Gestión Individual de Riesgos Acuáticos para Niños (IARM-C) útil tanto en la investigación como en la práctica en relación con la seguridad en el agua para los niños de la escuela primaria y sus familias, tal y como se ofrece en las escuelas, por las comunidades locales y diferentes organizaciones deportivas (acuáticas). Método: La herramienta IARM-C se desarrolló y validó en tres fases sucesivos: (1) una selección de situaciones acuáticas relevantes con posibles riesgos para los niños, basada en la literatura y discutida con expertos, lo que dio como resultado 10 ilustraciones de situaciones acuáticos, (2) un estudio piloto con 22 niños para comprobar la validez (aparente) del contenido, y (3) un estudio transversal con 70 niños (35 niñas y 35 niños, 6-12 años, 8.9 ± 2.0 años) seleccionados mediante muestreo de conveniencia en diferentes escuelas (de natación) de Bruselas (Bélgica) para comprobar su percepción de los riesgos, su evaluación y su toma de decisiones en estas 10 situaciones. Resultados: Para cada una de las 10 situaciones de riesgo acuático del IARM-C, la recogida de datos se organizó en una entrevista individual para ayudar al niño a rellenar el cuestionario. Seis de los 10 dibujos dieron lugar a una percepción de riesgo correcta para más del 80% (rango entre 83-94%) de los niños. En una de las situaciones de riesgo acuático dibujadas en el contexto de la piscina (es decir, la caída sobre otra persona), sólo el 60% de los niños dio una descripción correcta de la situación. En las situaciones de riesgo acuático dibujadas en aguas abiertas, tres imágenes obtuvieron una puntuación bastante baja (entre el 49% y el 54%): bandera de advertencia en el mar, objetos peligrosos y banco de arena en el mar. Conclusiones: La herramienta IARM-C, que muestra imágenes de situaciones de riesgo acuático seguidas de tres categorías de preguntas (percepción del riesgo, evaluación y toma de decisiones), es un instrumento útil para seguir investigando y educando, especialmente para los casos de piscinas.
Keywords/Subjects:
Water competence
aquatic skill
risky play
water recreation
swimming pool
open water
Competencia acuática
habilidad acuática
juego de riesgo
recreación acuática
natación
piscina
aguas abiertas
Knowledge area:
CDU: Deportes
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Appears in Collections:
RIAA Vol.6 , Núm. 11 (2022)



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