Resumen :
The speed and efficiency of student adaptation largely determines the success of the educational process. This is especially true for university
freshmen, as the older adolescent organism, with its specific neurophysiological characteristics, is very sensitive to changes in the environment. The
situation with SARS-CoV-2 virus (COVID-19) pandemic has added to the problem of adaptation. The present study aims to examine the influence of
the COVID-19 pandemic on the first-year students’ adaptation to university studies in Russia. The study involves 692 freshmen with an average age
of 18.7, majority of women (80.6%), from three Russian universities: Kazan National Research Technological University, Kazan Federal University and
Kazan Aviation University. The results show that during the COVID-19 period statistically significant changes occurred in almost all the adaptation
components: physiological adaptation (p < .0001), socio-psychological adaptation (p < .05), academic adaptation (p < .05). There was a decrease
in the level of physiological adaptation, while socio-psychological adaptation and academic adaptation increased. Comparison by gender during
the COVID-19 period shows differences between adaptation processes of men and women. Comparison of foreign students with Russian citizens
during the COVID-19 period demonstrates that foreign students stand out in socio-cultural adaptation (4.94 - foreigners, 4.64 - citizens of Russia, p
< .05), physiological adaptation (5.36 - foreigners, 4.36 - citizens of Russia, p < .00001) and academic adaptation (5.28 - foreigners, 4.99 - citizens
of Russia, p < .05).
Las peculiaridades de la adaptación de los estudiantes de primer año a la universidad durante la pandemia COVID-19 en Rusia. La velocidad
y eficiencia de la adaptación de los estudiantes determina en gran medida el éxito del proceso educativo. Esto es especialmente cierto para los
estudiantes de primer año de universidad, ya que el organismo de los adolescentes mayores, con sus características neurofisiológicas específicas,
es muy sensible a los cambios en el entorno. A las habituales dificultades de adaptación se ha sumado la problemática generada por la pandemia
del virus SARS-CoV-2 (COVID-19). El presente estudio tiene como objetivo examinar la influencia de la pandemia COVID-19 en la adaptación de
los estudiantes de primer año a los estudios universitarios en Rusia. El estudio involucra a 692 estudiantes de primer año con una edad promedio
de 18,7 años, la mayoría mujeres (80,6%), de tres universidades rusas: Universidad Tecnológica de Investigación Nacional de Kazán, Universidad
Federal de Kazán y Universidad de Aviación de Kazán. Los resultados demuestran que durante el período COVID-19 ocurrieron cambios estadísticamente
significativos en casi todos los componentes de la adaptación: adaptación fisiológica (p <.0001), adaptación socio-psicológica (p <.05),
adaptación académica (p <.05). La comparación por género durante el período COVID-19 muestra diferencias entre los procesos de adaptación de
hombres y mujeres. La comparación de estudiantes extranjeros con ciudadanos rusos durante el período COVID-19 demuestra que los estudiantes
extranjeros destacan en adaptación sociocultural (4.94 - extranjeros, 4.64 - ciudadanos de Rusia, p <.05), adaptación fisiológica (5.36 - extranjeros,
4.36 - ciudadanos de Rusia, p <.00001) y adaptación académica (5,28 - extranjeros, 4,99 - ciudadanos de Rusia, p <.05).
|