Please use this identifier to cite or link to this item: https://hdl.handle.net/11000/26400

Cambio de paradigma narrativo en la segunda década del siglo XXI: estudio de caso de Un lugar para soñar (2019-2021)


Thumbnail

View/Open:
 1375-Texto del artículo-6824-1-10-20220131.pdf

364,6 kB
Adobe PDF
Share:
Title:
Cambio de paradigma narrativo en la segunda década del siglo XXI: estudio de caso de Un lugar para soñar (2019-2021)
Authors:
Cuenca Orellana, Nerea
Editor:
Universidad Miguel Hernández de Elche
Issue Date:
2022-01-31
URI:
http://hdl.handle.net/11000/26400
Abstract:
Las series de ficción se han convertido en una afición más en los últimos diez años. Plataformas y canales de vídeo bajo deman-da como Netflix, Prime Video y HBO han sido claves en el incremento de este tipo de producciones. Este aumento ha relanzado las series realizadas por mujeres creadoras de contenido o showrunners. La principal característica de estas profesionales es que desarrollan tramas protagonizadas por per-sonajes femeninos con rasgos, vivencias, experiencias y cuestiones sociales actuales que resultan atractivas para las consumidoras femeninas. En este artículo se busca determinar si existe distinción en la representación de los persona-jes masculinos y femeninos en las tramas desarrolladas por mujeres creadoras, cómo cons-truyen la psicología de los personajes y si existe equiparación entre el viaje del héroe y el de la heroína. Para tal fin, se ha escogido como objeto de estudio la serie de ficción Un lugar para soñar emitida en Netflix. La serie analizada cuenta con tres temporadas desarrolladas por cuatro guionistas femeninas y un guionista masculino. Comprobamos con este estudio que la protagonista femenina es sujeto actancial de las tramas y subtramas que forman parte de las cuestiones femeninas del siglo XXI, con el propósito de revisar si se cumple el cam-bio de paradigma dentro de la corriente narrativa predominante y en qué posición narrativa y social se deja al co-protagonista masculino
Fiction series have become one the hob-bies around the world in the last ten years. These audio-visual products are well accepted by female audience. Video on Demand platforms and channels such as Netflix, Prime Video and HBO have raised the release of these products. This increase in production has given the pos-sibility to female showrunners to create. They all present plots in which female characters are starring. This article seeks to determine if there is a distinction in the representation of male and fe-male characters in the plots developed by female showrunners, how they construct the psy-chology of the characters, and if there is a comparison between the hero’s journey and that of the heroine. Virgin River has been chosen as the product to analyse in this research. Vir-gin River has two seasons developed by four female scriptwriters and one male scriptwriter. We verify with this study that the female protagonist is an actantial subject of the plots and subplots that are part of the female issues of the 21st century where it is reflected how the paradigm shift within the mainstream narrative is currently linked to female authorship. Keywords“characters”; “fiction series”; “post feminism”; “showrunners”; “Video on Demand”Summary1. Introduction2. Methodology3. Results: “A place called world” of San Miguel4. Discussion 5. Conclusions6. ReferencesNarrative paradigm changes in 21st second decade: a case study of Virgin River (2019-2021) Nerea Cuenca Orellana | nerea.cuenca@urjc.esUniversidad Rey Juan Carlos de MadridNerea Cuenca Orellana (2022): Narrative paradigm changes in Postfeminism Era: a case study of Virgin River (Sue Tenney, 2019-2021) en Miguel Hernández Communication Jour-nal, Vol. 13 (1), pp. 125 a 144. Universidad Miguel Hernández, UMH (Elche-Alicante). DOI: 10.21134/mhjournal.v13i.1375
Keywords/Subjects:
characters
fiction series
post feminism
showrunners
Video on Demand
Knowledge area:
CDU: Ciencias sociales
Type of document:
info:eu-repo/semantics/article
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI:
https://doi.org/10.21134/mhjournal.v13i.1375
Appears in Collections:
Miguel Hernández Communication Journal Núm.13 (2022)



Creative Commons ???jsp.display-item.text9???