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dc.contributor.authorIsdahl-Troye, Aimé-
dc.contributor.authorVillar, Paula-
dc.contributor.authorDomínguez-Álvarez, Beatriz-
dc.contributor.authorRomero, Estrella-
dc.contributor.otherDepartamentos de la UMH::Psicología de la Saludes
dc.date.accessioned2021-05-21T08:15:04Z-
dc.date.available2021-05-21T08:15:04Z-
dc.date.created2021-05-
dc.date.issued2021-05-21-
dc.identifier.issn2340-8340-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11000/7820-
dc.description.abstractResearch continues to work towards a full understanding of the early risk factors and mechanisms underlying the co-occurrence of externalizing and internalizing problems. There is increasing evidence of negative emotionality predicting the co-occurring forms of these problems over childhood. This feature may show substantial stability along development; however, negative emotionality might also vary depending on child characteristics, environment, and the developmental stage. The present study aimed to examine the patterns of stability and change of negative emotionality from preschool to school years, and to identify which of these patterns lead to different behavioral profiles of externalizing and internalizing problems during school years. A total of 1,293 preschoolers from 4 to 6 years (M = 4.64; SD = .67; 50.2 % girls) were followed-up for two years using parent-reported data, within the frame of the ELISA Project. Latent profile and transition analyses were conducted. The overall results revealed a primarily stability pattern of negative emotionality, and to a lesser extent some change towards a less intense emotional expression after follow-up. Results also showed particular developmental patterns of negative emotionality for the different behavioral profiles identified. Children with co-occurrent externalizing and internalizing problems displayed greater rates of transition towards a high negative emotionality expression. These findings were explained in light of individual differences during the development of temperamental characteristics, which may be the result of an interplay among biological and ecological factorses
dc.description.abstractPerfiles comportamentales y su relación con patrones diferenciales de desarrollo de la emocionalidad negativa desde la etapa preescolar a la escolar. La investigación continúa profundizando en torno a los mecanismos explicativos tempranos relacionados con la presencia de problemas externalizantes e internalizantes concurrentes. Existe una creciente evidencia que destaca la capacidad de la emocionalidad negativa para predecir la concurrencia de estos problemas durante la infancia. Este rasgo parece cursar con una estabilidad sustancial durante el desarrollo; no obstante, también se reconoce cierta variación en su intensidad en función de las características individuales, del entorno y la etapa del desarrollo. El objetivo del presente trabajo es examinar los patrones de estabilidad y cambio de la emocionalidad negativa que exhiben niños/as con perfiles diferenciales de problemas externalizantes e internalizantes, centrando la atención sobre el perfil concurrente. Un total de 1293 niños/as de 4-6 años (M = 4,64; DT = .67; 50.2% niñas) fueron evaluados durante la etapa preescolar y tras dos años hasta su paso a la escolarización primaria dentro del marco del Proyecto ELISA. Se emplearon análisis de perfiles y transiciones latentes. Los resultados mostraron que los preescolares se mantuvieron estables en sus niveles de emocionalidad negativa durante el seguimiento, y con menor probabilidad cambiaron su expresión emocional hacia formas menos intensas. Además, los perfiles comportamentales se relacionaron con patrones particulares de desarrollo de la emocionalidad negativa. Los niños/as del perfil concurrente exhibieron una mayor probabilidad de evolucionar hacia niveles altos de emocionalidad negativa. Estos hallazgos se explican a la luz de las diferencias individuales en el desarrollo de las características temperamentales, derivadas de la interacción entre factores biológicos y ambientaleses
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent7es
dc.language.isoenges
dc.relation.ispartofseriesVol. 8-
dc.relation.ispartofseries2-
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectnegative emotionalityes
dc.subjectexternalizing and internalizing problemses
dc.subjectco-occurrencees
dc.subjectlatent profile and transition analysises
dc.subject.other159.9 - Psicologíaes
dc.titleBehavioral profiles related with distinct developmental patterns of negative emotionality from preschool to school ageses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
Appears in Collections:
Revista de Psicología clínica de Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 8, Nº 2 (Mayo 2021)


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