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https://hdl.handle.net/11000/7820
Behavioral profiles related with distinct
developmental patterns of negative
emotionality from preschool to school ages
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Título : Behavioral profiles related with distinct
developmental patterns of negative
emotionality from preschool to school ages |
Autor : Isdahl-Troye, Aimé Villar, Paula Domínguez-Álvarez, Beatriz Romero, Estrella |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2021-05 |
URI : http://hdl.handle.net/11000/7820 |
Resumen :
Research continues to work towards a full understanding of the early risk factors and mechanisms underlying the co-occurrence of externalizing
and internalizing problems. There is increasing evidence of negative emotionality predicting the co-occurring forms of these
problems over childhood. This feature may show substantial stability along development; however, negative emotionality might also
vary depending on child characteristics, environment, and the developmental stage. The present study aimed to examine the patterns
of stability and change of negative emotionality from preschool to school years, and to identify which of these patterns lead to different
behavioral profiles of externalizing and internalizing problems during school years. A total of 1,293 preschoolers from 4 to 6 years (M =
4.64; SD = .67; 50.2 % girls) were followed-up for two years using parent-reported data, within the frame of the ELISA Project. Latent
profile and transition analyses were conducted. The overall results revealed a primarily stability pattern of negative emotionality, and to
a lesser extent some change towards a less intense emotional expression after follow-up. Results also showed particular developmental
patterns of negative emotionality for the different behavioral profiles identified. Children with co-occurrent externalizing and internalizing
problems displayed greater rates of transition towards a high negative emotionality expression. These findings were explained in light of
individual differences during the development of temperamental characteristics, which may be the result of an interplay among biological
and ecological factors
Perfiles comportamentales y su relación con patrones diferenciales de desarrollo de la emocionalidad negativa desde la etapa preescolar
a la escolar. La investigación continúa profundizando en torno a los mecanismos explicativos tempranos relacionados con la
presencia de problemas externalizantes e internalizantes concurrentes. Existe una creciente evidencia que destaca la capacidad de la
emocionalidad negativa para predecir la concurrencia de estos problemas durante la infancia. Este rasgo parece cursar con una estabilidad
sustancial durante el desarrollo; no obstante, también se reconoce cierta variación en su intensidad en función de las características
individuales, del entorno y la etapa del desarrollo. El objetivo del presente trabajo es examinar los patrones de estabilidad y cambio de la
emocionalidad negativa que exhiben niños/as con perfiles diferenciales de problemas externalizantes e internalizantes, centrando la atención
sobre el perfil concurrente. Un total de 1293 niños/as de 4-6 años (M = 4,64; DT = .67; 50.2% niñas) fueron evaluados durante la
etapa preescolar y tras dos años hasta su paso a la escolarización primaria dentro del marco del Proyecto ELISA. Se emplearon análisis
de perfiles y transiciones latentes. Los resultados mostraron que los preescolares se mantuvieron estables en sus niveles de emocionalidad
negativa durante el seguimiento, y con menor probabilidad cambiaron su expresión emocional hacia formas menos intensas. Además,
los perfiles comportamentales se relacionaron con patrones particulares de desarrollo de la emocionalidad negativa. Los niños/as del
perfil concurrente exhibieron una mayor probabilidad de evolucionar hacia niveles altos de emocionalidad negativa. Estos hallazgos se
explican a la luz de las diferencias individuales en el desarrollo de las características temperamentales, derivadas de la interacción entre
factores biológicos y ambientales
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Palabras clave/Materias: negative emotionality externalizing and internalizing problems co-occurrence latent profile and transition analysis |
Área de conocimiento : . Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess |
Aparece en las colecciones: Revista de Psicología clínica de Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 8, Nº 2 (Mayo 2021)
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La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.