Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/7724

Improving university students' results: a client-based experiment through design thinking and visual storytelling in communication


Vista previa

Ver/Abrir:
 10_Improving.pdf
118,22 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Improving university students' results: a client-based experiment through design thinking and visual storytelling in communication
Autor :
Cortés Selva, Laura
Wandosell-Fernández de Bobadilla, Gonzalo
Departamento:
Departamentos de la UMH::Ciencias Sociales y Humanas
Fecha de publicación:
2018
URI :
http://hdl.handle.net/11000/7724
Resumen :
Subjects lectured during the 4th year of the Bachelor’s degree in Communication, at the Catholic University of Murcia have a large practical part, which raises their permeability to innovation, especially concerning learning and evaluative methodologies. In this context and throughout the years in which different media subjects were taught, some problems related to the students’ lack of involvement and the low quality of the resulting projects, alongside the limited synergy between the University and the labor market, have been detected. This research follows the hypothesis that working with a real client with whom students interact and develop visual communication projects increases the labor market. For that purpose, an experiment was conducted during the practical lectures of several visual communication subjects taught during the 2013-2014, 2014-2015 and 2015-2016 academic years, at the Communication Faculty at the Catholic University of Murcia. A sample size of n = 375 with a margin of error of e = 0.05 was calculated according to the total number of students enrolled in communication studies at a national level (N = 17, 213) according to data published by the Spanish Ministry of Education, Culture and Sports. Among the main conclusions, we found, after the client-based experiment through design thinking and visual storytelling, a notable improvement of the students’ implication in projects, a rise in formal and content quality of those projects, and an increase in the synergy among the university and the labor market. This successful experiment has provoked its implementation in similar subjects the forthcoming academic years.
Las asignaturas impartidas durante el cuarto año del Grado en Comunicación, en la Universidad Católica de Murcia poseen un alto componente práctico, lo que aumenta su permeabilidad a la innovación, especialmente en lo concerniente a las metodologías de aprendizaje y evaluación. En este contexto, y a lo largo de los años en los que se imparten diferentes materias relacionadas con la comunicación se detecta un conjunto de problemas entre los que destaca la insuficiente implicación del alumno en los proyectos y un descenso en la calidad de los mismos, así como una escasa sinergia entre la Universidad y el mercado laboral. Esta investigación parte de la hipótesis de que trabajar para un cliente real con el que el alumno puede interactuar y desarrollar proyectos de comunicación visual incrementa la participación y la calidad de los proyectos realizados por los alumnos y su acercamiento al mercado laboral. Para demostrarlo se realiza un experimento durante las sesiones prácticas de diversas materias vinculadas con la comunicación visual impartidas durante los cursos académicos 2013-2014, 2014-2015 y 2015-2016, en la Facultad de Comunicación de la Universidad Católica de Murcia. El tamaño muestral (n = 375) con un margen de error de e = 0,05, parte de una población de alumnos matriculados en Comunicación a nivel nacional (N = 17.213), según datos del Ministerio de Educación, Cultura y Deporte
Palabras clave/Materias:
Education
visual communication
experiment
design thinking
photography
Área de conocimiento :
Sociología. Comunicación
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI :
http://dx.doi.org/10.5944/educXX1.19981
Aparece en las colecciones:
Artículos Ciencias Sociales y Humanas



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.