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Family and teacher’s perception about the effects of Aprender a Convivir en Casa pilot program


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Título :
Family and teacher’s perception about the effects of Aprender a Convivir en Casa pilot program
Autor :
Benavides Nieto, Alicia
Fernández, María
Pichardo, M. Carmen
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2019-09
URI :
http://hdl.handle.net/11000/5512
Resumen :
Several studies in the last decades provide scientific evidence about the benefits of family intervention at an early age. Carried out the implementation of the Aprender a Convivir en Casa [Learning to Live Together at Home] program (ACC), aimed for Spanish families with preschoolers to prevent behavioural problems, juvenile delinquency and harassment, as well as promote an optimal family functioning and parenting wellbeing; the aim of this study is to compare the effects on pre-schooler’s adaptive skills and behavioural problems through the BASC-P1 and BASC-T1, parents and teachers respectively. Parents of 18 three to five-year-old children participated in the study, 9 parents were assigned to parent training (PT, experimental group) and 9 to a waiting list group (WL, control group). The results indicate that the children of the PT group obtained significantly higher scores in social competence compared with the WL group. The effect sizes ranges are large in this dimension, ranging from 2.12 in adaptive skills and 2.57 in social skills. Moreover, no significant differences have been found in internalizing and externalizing problems. Related to the comparison between teachers and parent’s perspective in the PT group, there is an agreement in some aspects of the social competence factors but there is no arrangement in the conduct problems dimensions, coinciding with other current research. Based on the parent’s perception of ACC efficacy, it is found high satisfaction and benefits after participating. These results suggest that ACC family program may be useful to promote family functioning and wellbeing and preschooler’s social competence.
Percepción de las familias y profesores sobre los efectos del programa piloto Aprender a Convivir en Casa. Varios estudios en las últimas décadas muestran los beneficios de la intervención familiar en edad temprana. Llevada a cabo la implementación del programa Aprender a Convivir en Casa (ACC), dirigido a familias españolas con niños en edad preescolar para prevenir problemas de conducta, delincuencia juvenil y acoso, así como para promover un óptimo funcionamiento y bienestar familiar; el objetivo de este estudio es comparar los efectos sobre las habilidades adaptativas y los problemas de conducta de los preescolares a través del BASC-P1 y BASC-T1, progenitores y profesores respectivamente. Los progenitores de 18 niños y niñas de tres a cinco años participaron en el estudio, 9 progenitores fueron asignados al grupo de entrenamiento (PT, grupo experimental) y 9 a un grupo en lista de espera (WL, grupo control). Los resultados indican que los niños del grupo PT obtuvieron puntuaciones significativamente más altas en competencia social en comparación con el grupo WL. Los tamaños del efecto son grandes en esta dimensión, que van desde 2,12 en habilidades de adaptación y 2,57 en habilidades sociales. Por otra parte, no se han encontrado diferencias significativas en la interiorización y exteriorización de problemas. En relación a la comparación entre profesores y progenitores, en el grupo PT existe acuerdo en algunas dimensiones de competencia social, pero no en las dimensiones de problemas de conducta, coincidiendo con otras investigaciones actuales. Se observa un alto grado de satisfacción y beneficios después de la participación. Estos resultados sugieren que el programa familiar ACC puede ser útil para promover el funcionamiento y el bienestar de la familia y la competencia social de preescolares.
Palabras clave/Materias:
Prevención
Conducta
Familias
Padres
Competencia social
Área de conocimiento :
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 6, Nº 3 (Septiembre 2019)



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