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dc.contributor.authorTorralbas Ortega, Jordi-
dc.contributor.authorPuntí Vidal, Joaquim-
dc.contributor.authorPerez Bonaventura, Iris-
dc.contributor.authorValls Ibáñez, Victoria-
dc.contributor.authorMartínez Giménez, Raquel-
dc.contributor.authorArias Núñez, Eloísa-
dc.contributor.authorNaranjo Díaz, María Carmen-
dc.contributor.authorBarba Ballescà, María-
dc.date.accessioned2018-01-29T18:10:22Z-
dc.date.available2018-01-29T18:10:22Z-
dc.date.created2018-01-
dc.date.issued2018-01-29-
dc.identifier.issn2340-8340-
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11000/4478-
dc.description.abstractDiagnosis and treatment of swallowing phobia in childhood and adolescence: case study. Swallowing phobia is characterized by excessive fear of choking on food, liquids or pills, with significant physical and functional consequences. Evidence of treatment response and efficacy is still limited to a few studies. Considering the important repercussions that this disorder generates in children and adolescents, further knowledge is needed on the available treatment protocols and their effects in all levels of care. The objective of this descriptive retrospective study is to analyze the clinical aspects and treatment outcomes of thirteen cases treated at the Child and Youth Mental Health Center of the Corporació Parc Taulí (Sabadell, Barcelona). The age range of the patients was 7-15 years (M = 10.2; SD = 2.5); and 69% of cases were women. Results suggest the disorder is established gradually and responds adequately to psychological treatment, mainly with cognitive-behavioral therapy, applied either in partial hospital-ization or outpatient unit. Early, intensive and interdisciplinary intervention increases the efficacy of the applied therapy and facilitates the resolution of the associated functional and social impairment. It is essential to include this disorder in the differential diagnosis of eating disorders in childhood, and the knowledge gathered by community professionals, in order to establish an adequate assessment, early treatment, and follow-up that improves therapeutic outcomes.es
dc.description.abstractLa fobia a tragar se caracteriza por miedo excesivo a atragantarse al ingerir comida, líquidos o pastillas, con consecuencias físicas y funcionales de importancia. Son escasos los estudios que describen y aportan datos de la eficacia de los tratamientos para la fobia a tragar. Teniendo en cuenta las importantes repercusiones que este trastorno genera en niños y adolescentes, es necesario un mayor conocimiento de los protocolos disponibles y sus efectos en todos los niveles asistenciales. El objetivo de este estudio descriptivo retrospectivo fue analizar los aspectos clínicos y resultados del tratamiento aplicado en trece casos atendidos en el Centro de Salud Mental Infanto-Juvenil de la Corporació Parc Taulí (Sabadell, Barcelona). El rango de edad de los pacientes fue 7-15 años (M = 10.2; DT = 2.5); el 69% eran mujeres. Se instaura de forma gradual y responde adecuadamente al tratamiento psicológico, principalmente con terapia cognitivo-conductual, aplicado en hospitalización parcial o ambulatoriamente. La interven-ción precoz, intensiva e interdisciplinar aumenta la eficacia de la terapéutica empleada y facilita la resolución de las consecuencias funcionales y sociales asociadas. Es indispensable la inclusión de este trastorno en el diagnóstico diferencial de los trastornos de alimentación en la infancia, y su conocimiento por parte de los profesionales comunitarios, con la finalidad de establecer un adecuado plan de valoración, tratamiento precoz y seguimiento que mejore los resultados terapéuticos.es
dc.formatapplication/pdfes
dc.format.extent6es
dc.language.isospaes
dc.rightsinfo:eu-repo/semantics/openAccesses
dc.subjectPhobiaes
dc.subjectSwallowinges
dc.subjectChokinges
dc.subjectChildhoodes
dc.subjectadolescencees
dc.subjectinterventiones
dc.titleDiagnóstico y tratamiento de la fobia a tragar en la infancia y adolescencia: estudio de casoses
dc.typeinfo:eu-repo/semantics/articlees
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Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 5, Nº 1 (Enero 2018)


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