Título : Propiedades psicométricas y evaluación del desarrollo infantil con la escala DAUCO Test |
Autor : Luque de Dios, Sara María Moriana, Juan Antonio Pérez-Dueñas, Carolina MartínezGual, Eduardo |
Editor : Universidad Miguel Hérnández de Elche |
Departamento: Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud |
Fecha de publicación: 2025 |
URI : https://hdl.handle.net/11000/36496 |
Resumen :
La evaluación del desarrollo se realiza combinando diferentes procedimientos como entrevistas, observación, cuestionarios y escalas. La mayoría de las escalas de desarrollo, a pesar de su uso generalizado, muestran importantes debilidades métricas y escasos estudios de validación. El objetivo de es... Ver más
Psychometric properties and evaluation of child development with the DAUCO Test scale. Development evaluation is carried out by combining different procedures such as interviews, observation, questionnaires and scales. Most development scales, despite their widespread use, show important metric weaknesses and few validation studies. The objective of this study was to build and validate the DAUCO development scale intended for children under 84 months of age based on the integrated analysis of the most used scales in this area. An expert judgment was carried out from the compilation of all the items extracted from the Merril-Palmer-R, Battelle II, Curriculo Carolina, IDAT, EOD and Bayley III scales. TCT, TRI, CFA analysis and data adjustment to the model were applied in a sample of 638 Spanish children. The subscales present good reliability, validity and fit of the data to the model, overcoming some limitations of the predecessor scales. The integrative analysis of the most important scales carried out to create DAUCO represents progress, improving its metrics, applicability and facilitating the design of subsequent intervention proposals.
|
Palabras clave/Materias: Evaluación desarrollo infantil Validación escalas de desarrollo Teoría de la Respuesta al ítem Modelo de Rasch Teoría Clásica de Test |
Área de conocimiento : CDU: Filosofía y psicología: Psicología |
Tipo de documento : info:eu-repo/semantics/article |
Derechos de acceso: info:eu-repo/semantics/openAccess Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional |
DOI : 10.21134/rpcna.2025.12.2.4 |
Publicado en: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes Vol. 12 nº. 2- mayo 2025 - pp 106-113 |
Aparece en las colecciones: Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 12, Nº 2 (mayo 2025)
|