Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/35701

Psychometric properties of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) in Colombian and Uruguayan samples


Vista previa

Ver/Abrir:
 2387.pdf

1,05 MB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Psychometric properties of the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ) in Colombian and Uruguayan samples
Autor :
Bedoya-Valderrama, Luna  
Cracco, Cecilia  
Kiefer, Mariana
Garay Quevedo, Orlando  
Editor :
Universidad Miguel Hernández
Departamento:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Fecha de publicación:
2025
URI :
https://hdl.handle.net/11000/35701
Resumen :
Parenting practices and styles have gained relevance for their effects on people’s emotional development. One of the most widely used instruments to measure them is the Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ). This study aimed to examine the factor structure, internal consistency, and convergent validity of the PSDQ in Colombian and Uruguayan samples. A total of 688 adults (age M = 36, SD = 7; 87.2% female) with children between 4 and 10 years old participated. Descriptive item analyses and exploratory factor analyses led to the elimination of seven items. Confirmatory factor analysis with the 25-item version showed the adequacy of the data to the three-factor model and high internal consistency for the democratic and authoritarian subscales. Convergent validity with a similar instrument showed adequate results. It is concluded that the measurement of parenting styles should consider cultural factors associated with parenting practices.
Las prácticas y estilos parentales han cobrado relevancia por sus efectos sobre el desarrollo emocional de las personas. Uno de los instrumentos más utilizados para medirlos es el Parenting Styles and Dimensions Questionnaire (PSDQ). El objetivo de este estudio fue examinar la estructura factorial, consistencia interna y validez convergente del PSDQ en muestras colombiana y uruguaya. Participaron 688 adultos (edad M = 36, DE = 7; 87.2% mujeres) con hijos/as entre 4 y 10 años. Los análisis descriptivos de ítems y el análisis factorial exploratorio llevó a la eliminación de siete ítems. El análisis factorial confirmatorio con la versión de 25 ítems mostró adecuación de los datos al modelo de tres factores y alta consistencia interna para las subescalas democrática y autoritaria. La validez convergente con un instrumento semejante mostró resultados adecuados. Se concluye que la medición de los estilos parentales debe contemplar factores culturales asociados a prácticas de crianza.
Palabras clave/Materias:
Parenting
Parenting styles
Validity
Reliability
Latin America
parentalidad
estilos parentales
validez
fiabilidad
América Latina
Área de conocimiento :
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/article
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internacional
DOI :
https://doi.org/10.21134/rpcna.2025.12.1.4
Aparece en las colecciones:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 12, Nº 1 (Enero 2025)



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.