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Correlates of dissociative experiences, mood symptoms and rumination in Spanish children


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Title:
Correlates of dissociative experiences, mood symptoms and rumination in Spanish children
Authors:
García Morales, Elena
Cuesta Zamora, Cristina
Parra Delgado, Marta
Jimeno Jiménez, Verónica
Ricarte, Jorge Javier
Editor:
Universidad Miguel Hernández
Department:
Departamentos de la UMH::Psicología de la Salud
Issue Date:
2024-09
URI:
https://hdl.handle.net/11000/33822
Abstract:
There is a lack of research about dissociative experiences in young non-clinical population, especially in children. Considering this and the association of anxiety and depression symptoms along with rumination, this study aimed to explore the relationship between those transdiagnostic variables and dissociation in children. Children (N= 588, 46.4% were boys) aged between 9 and 12 years (Mage = 11.04 years, SD = .76) filled out the Patient Reported Outcomes Measure Information System, the Brief State Rumination Inventory, and the Adolescent Dissociative Experiences Scale. Children who exhibited higher scores in dissociative experiences were more likely to score higher in depressive symptoms, anxious symptoms, and rumination. Rumination, depression, and anxiety were significantly associated with dissociation considering gender and age as control factors. Our results showed the presence of dissociative experiences in children, and its association with other important variables that seem to predispose the detonation of this symptomatology. These outcomes highlight the undoubted necessity of an early prevention of dissociation where we should considerate the key role of rumination, depression, and anxiety.
Correlatos de experiencias disociativas, síntomas del estado de ánimo y rumiación en niños españoles. La literatura científica acerca de las experiencias disociativas en poblaciones jóvenes no clínicas, especialmente en niños, es escasa. Teniendo en cuenta la relevancia de los síntomas de ansiedad y depresión junto con la rumiación en el debut temprano de cualquier psicopatología, el objetivo de este estudio fue explorar la relación entre estas variables y la disociación en niños. Niños (N = 588; 46.4% chicos, 53.6% chicas) con edades comprendidas entre 9 y 12 años (Medad = 11.04 años, DT = .76) cumplimentaron el Sistema de Información de Medida de Resultados Reportados por el Paciente (las subescalas referidas a la depresión y a la ansiedad), el Inventario Breve de Rumiación Estado y la Escala de Experiencias Disociativas para Adolescentes. Los niños que manifestaron mayores puntuaciones en experiencias disociativas fueron más propensos a puntuar más alto en síntomas depresivos, en síntomas ansiosos y en rumiación. La rumiación, la depresión y la ansiedad demostraron estar asociadas significativamente con la disociación controlando el género y la edad. Nuestros resultados muestran la presencia de experiencias disociativas en niños, y su asociación con otras variables frecuentes en población no-clínica. Estos resultados ponen de manifiesto la indudable necesidad de una prevención temprana de la disociación en la cual debemos considerar la implicación de la rumiación, la depresión y la ansiedad.
Keywords/Subjects:
dissociation
depression
anxiety
prevention
depresión
ansiedad
rumiación
prevención
disociación
Knowledge area:
CDU: Filosofía y psicología: Psicología
Type of document:
application/pdf
Access rights:
info:eu-repo/semantics/openAccess
DOI:
https://doi.org/10.21134/rpcna.2024.11.3.1
Appears in Collections:
Revista de Psicología Clínica con Niños y Adolescentes (RPCNA) Vol. 11, Nº 3 (Septiembre 2024)



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