Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/33147

Sistema educativo español: una revisión desde la perspectiva de género


Vista previa

Ver/Abrir:
 TFM López Castell, Mar.pdf

385,99 kB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Sistema educativo español: una revisión desde la perspectiva de género
Autor :
López Castell, Mar
Tutor:
Heras-Gonzalez, Purificacion  
Editor :
Universidad Miguel Hernández
Fecha de publicación:
2024-06
URI :
https://hdl.handle.net/11000/33147
Resumen :
El presente trabajo aborda una revisión bibliográfica sobre la inclusión de la perspectiva de género en la formación del profesorado en España. Se recogieron principalmente documentos entre los años 2019 y 2024. La selección se realizó aplicando criterios de selección y exclusión obteniéndose un nú...  Ver más
The present work addresses the bibliographic review on the inclusion of the gender perspective in teacher training in Spain. Documents were mainly collected between the years 2019 and 2024. The selection was carried out by applying selection and exclusión criteria, obtaining a small number of studies. Subsequently, a qualitative analysis was carried out with the selected texts. The results were described according to the research questions posed: Are there studies referring to the issue raised on this topic between the years 2019 and 2024? Does the current legislation that governs the Spanish educational system specify the obligations in this area? Is the current Education Law sufficient for the perspective to be continue transversally in teaching in the Spanish educational system? What is the presence of training with a gender perspective in the different university degrees of teacher training? If before the current education law there were other laws such as Organic Law 3/2007, why has the gender perspective not been reliably incorporated? Studies on gender perspective, teacher training, education degrees in Spain and LOMLOE were included in the Redined, Dialnet and Scopus databases. The results showed that in the official study plans of universities, teacher training from a gender perspective is not contemplated as a mandatory requirement but as a transversal competence. Therefore, legislation should be reformulated to focus on mandatory subjects regarding equality
Notas:
Especialidad: Física y Química
Palabras clave/Materias:
Formación del profesorado
Inclusión
LOMLOE
Perspectiva de género
Igualdad
Universitarias
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Tipo de documento :
info:eu-repo/semantics/masterThesis
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:
TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.