Por favor, use este identificador para citar o enlazar este ítem: https://hdl.handle.net/11000/32973

Dones amb ploma valenciana i TikTok: el booktrailer en classe de literatura valenciana


Vista previa

Ver/Abrir:
 TFM García Sánchez, Lorena.pdf

3,73 MB
Adobe PDF
Compartir:
Título :
Dones amb ploma valenciana i TikTok: el booktrailer en classe de literatura valenciana
Autor :
García Sánchez, Lorena
Tutor:
López-Espín, Jose J.  
Sempere, Ángela María  
Editor :
Universidad Miguel Hernández
Fecha de publicación:
2024-06
URI :
https://hdl.handle.net/11000/32973
Resumen :
La integració a la literatura d’escriptores valencianes sempre ha sigut un trencaclosques per resoldre. Malauradament, durant gran part de la història, les dones han sigut vistes per la cultura dominant com una anomalia. Poc estudiades, quan no menyspreades, fins a molt recentment a penes s'ha parat atenció a la creativitat femenina. Amb l'auge i l'aposta per les noves tecnologies s'obrin noves portes. En aquest sentit, la plataforma TikTok es presenta com una oportunitat, no tan sols innovadora a l'aula, sinó també per desenvolupar un enfocament inclusiu i participatiu amb què assolir el coneixement i estima d'autores valencianes entre l’estudiantat, incloent la seua divulgació en xarxes socials. Amb tot això, l'estudi busca maximitzar el potencial educatiu d’aquesta aplicació amb la finalitat de motivar a l’alumnat i fomentar l'interés per la literatura valenciana femenina. La lectura d’obres i l’ompliment de les fitxes personals de cadascuna de les autores triades (Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria Beneyto, Àngels Moreno Vercher, Carme Miquel i Isabel-Clara Simó) portarà als grups d’alumnat a investigar i gaudir de la tasca de lectura assignada, en aquest cas, la realització creativa d’un booktrailer en TikTok. Els resultats d’estudis mostren que aquesta plataforma pot ser una ferramenta eficaç per a acostar la literatura als joves de l’Educació Secundària Obligatòria i així promoure la igualtat de gènere en l'àmbit literari. Mitjançant els qüestionaris pretest i post-test es revelarà aquell aprenentatge aconseguit, ampliant així la consciència social sobre la importància de donar visibilitat a les escriptores valencianes en tots els contextos socials
The integration of Valencian women's literature has always been a puzzle to solve. Unfortunately, for much of history, women writers have been seen by the dominant culture as an anomaly. Little studied, if not scorned, until very recently little attention has been paid to female creativity. With the rise of new technologies, new doors have opened up. In this sense, the TikTok platform is presented, not only as an innovative opportunity in the classroom, but also to develop an inclusive and participatory approach to achieve knowledge and appreciation of Valencian female authors among students, including dissemination in social networks. With all this, the study seeks to maximise the educational potential of this application in order to motivate students and encourage interest in Valencian women’s literature. The reading of works and the completion of the personal files of each of the chosen authors (Carmelina Sánchez-Cutillas, Maria Beneyto, Àngels Moreno Vercher, Carme Miquel and Isabel-Clara Simó) will lead the groups of pupils to research and enjoy the assigned reading task, in this case, the creative creation of a booktrailer on TikTok. The results of studies show that this platform can be an effective tool to bring literature closer to young people in Compulsory Secondary Education and thus promote gender equality in the literary field. The pre- and post-test questionnaires will reveal the knowledge and appreciation achieved, thus increasing social awareness of the importance of giving visibility to Valencian women writers in all social contexts
Notas:
Especialidad: Lengua Castellana y Literatura
Palabras clave/Materias:
Xarxes socials
Adolescents
Booktrailer
Promoció lectora
Igualtat de gènere
Nous suports
TikTok
Área de conocimiento :
CDU: Ciencias sociales: Educación. Enseñanza. Formación. Tiempo libre
Tipo documento :
application/pdf
Derechos de acceso:
info:eu-repo/semantics/openAccess
Aparece en las colecciones:
TFM - M.U Formación del Profesorado ESO y Bachillerato, FP y Enseñanzas de Idiomas



Creative Commons La licencia se describe como: Atribución-NonComercial-NoDerivada 4.0 Internacional.